II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI Zakon o sportu („Narodne novine“, br. 71/06., 124/10., 124/11., 86/12., 94/13., 85/15., 19/16. - ispravak, 98/19. i 47/20., u daljnjem tekstu: Zakon), donesen je 2006. i više je puta mijenjan i dopunjavan. Međutim, navedene izmjene i dopune nisu riješile nedostatke specifične za sustav sporta te je potrebno donošenje novog zakona koji će jasnije i kvalitetnije urediti sustav sporta. Također, potreba donošenja novoga zakona proizlazi i iz Nacionalnog programa športa 2019. - 2026. („Narodne novine“, broj 69/19.), kao prvog strateškog dokumenta za sustav sporta, kako bi se postavljeni ciljevi ostvarili, odnosno ispunili. 1. Ocjena stanja Dosadašnja provedba Zakona pokazala je određene probleme i nedostatke u postupanju te nerazumljivost i neprimjenjivost pojedinih odredbi u praksi, pa je tako u primjeni toga Zakona uočeno sljedeće: - nisu definirane sportske djelatnosti stoga njihova poveznica s pojedinim stručnim poslovima u sportu nije dovoljno jasna - radnopravni status sportaša nije zadovoljavajuće uređen jer nisu propisane specifične odredbe vezane uz sportaše koji sklapaju ugovor o radu te je veliki udio stipendijskih ugovora koji nisu ograničeni s obzirom na dob i iznos sredstava - broj liječnika propisane specijalnosti za obavljanje liječničkih pregleda neujednačen je sa stvarnim potrebama po županijama i gradovima te nije propisana obveza sportaša da, kako za natjecanje tako i za treniranje, ima liječnički pregled, dok je vrsta i rok važenja liječničkih pregleda za sve sportove propisana jednako - nisu odgovarajuće uređeni standardi vezani za razinu stručnih kvalifikacija u sportu nužni za obavljanje stručnih poslova u sportu i postoje diskriminatorne odredbe koje programe iste razine izlaznih kompetencija različito vrednuju, a time međusobno diskriminiraju sportove, kao i obrazovne institucije i programe iste razine - nepostojanje zakonske mogućnosti obavljanja sportske djelatnosti putem obrta - način donošenja mreže sportskih građevina kako je trenutno propisan otežava donošenje i primjenu iste u praksi - odredbe o informacijskom sustavu u sportu nisu prilagođene potrebi daljnjeg razvoja toga sustava - nije dovoljno jasno propisan kriterij raspodjele financijskih sredstava za sport, odnosno ne postoji sustav kategorizacije i vrednovanja sportova, a kojom bi se prepoznala vrhunska sportska postignuća i sukladno tome jasno odredilo financiranje. Trenutačne odredbe o financiranju javnih potreba u sportu državne razine, kao i obveze Hrvatskog olimpijskog odbora, Hrvatskog paraolimpijskog odbora, Hrvatskog sportskog saveza gluhih, Hrvatskog školskog sportskog saveza i Hrvatskog akademskog sportskog saveza koje se financiraju iz državnog proračuna Republike Hrvatske nedorečene su i neujednačene. Različito su definirani načini podnošenja prijedloga programa kao i način izvještavanja o provedbi programa. Također, problem financiranja sporta na lokalnoj i područnoj (regionalnoj) razini očituje se u neujednačenosti provedbe zakonskih odredbi u smislu razlika u poštivanju obveza lokalne i područne (regionalne) razine i različitim postocima i namjenama izdvajanja pa tako neki gradovi financiraju u većoj mjeri, neki u manjoj, a neki uopće ne financiraju stipendije kategoriziranih sportaša, zdravstvene preglede sportaša ili neku drugu javnu potrebu u sportu - ostvarivanje prava na sportsku stipendiju i njezin iznos ovise o lokalnoj samoupravi koja ima različite standarde pa su neki vrhunski sportaši koji dolaze iz slabije razvijenih jedinica lokalne samouprave imali osjetno manje stipendije od ostalih - nisu jasno definirane posljedice osude za kazneno djelo te zapreke i ograničenja za članstvo u tijelima sportskih udruga za natjecanje, sportskih saveza i sportskih dioničkih društava. 2. Osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom Osnovna pitanja koja se uređuju ovim zakonom su sportske djelatnosti, osobe u sustavu sporta, financiranje sporta, nadzor i ostala pitanja od značaja za sport. Osnovne novine koje se predlažu urediti ovim zakonom, u odnosu na Zakon, su: - definiraju se sportske djelatnosti kako bi se jasno mogle povezati s pojedinim stručnim poslovima u sportu - uvodi se kategorizacija sportova, to jest proces evaluacije sportova koji rezultira rangiranjem sportova i razvrstavanjem u kategorije, temeljem kriterija kao što su zastupljenost sporta u svijetu i Europi, masovnost u Republici Hrvatskoj, status sporta te ostvareni sportski rezultati na međunarodnoj razini, a sve kako bi se moglo financirati javne potrebe u sportu sukladno jasno određenim kriterijima - radnopravni status sportaša profesionalaca uredit će se na način da postoji mogućnost sklapanja ugovora o radu između sportskog kluba i profesionalnog sportaša ili ugovora o profesionalnom igranju uz otvaranje samostalne sportske djelatnosti, a radnopravni odnos sportaša profesionalca uvažavat će posebnosti sporta kroz načela i propise krovnih sportskih udruženja te međunarodnih i nacionalnih sportskih saveza za svaki pojedini sport - uvodi se obveza da sportaš i za treniranje i za sudjelovanje u natjecanju mora imati važeći liječnički pregled, a što se odnosi i na sportaše u klubovima, ali i u školskom i akademskom sportu; zdravstvena sposobnost utvrđuje se zdravstvenim pregledom za vremensko razdoblje koje ne može biti dulje od 24 mjeseca, dok će ministar nadležan za zdravstvo pitanja vezana uz zdravstveni pregled sportaša detaljnije urediti pravilnikom - usklađuju se dosadašnji standardi vezani za razinu stručnih kvalifikacija u sportu nužni za obavljanje stručnih poslova u sportu - mijenjaju se diskriminatorne odredbe koje programe iste razine izlaznih kompetencija različito vrednuju, a time međusobno diskriminiraju sportove kao i obrazovne institucije i programe iste razine te se uvodi sustav licenciranja stručnih kadrova u sportu - uvodi se mogućnost obavljanja sportskih djelatnosti putem obrta, s ciljem poticanja samozapošljavanja stručnih kadrova u sportu, omogućavanjem i prepoznavanjem obrta kao pravnog oblika za obavljanje nekih sportskih djelatnosti znatno će se olakšati obavljanje navedenih djelatnosti u smislu poreznih i drugih davanja i samim time potaknuti mlade ljude na poduzetnički pristup u sportu, a pogotovo u području sportske rekreacije (pilates centri, manji fitnes centri i slično) - jasnije se definiraju uloge i zadaće krovnih sportskih udruženja - propisuje se ovlast za donošenje mreže sportskih građevina koja obuhvaća postojeće i planirane sportske građevine na području Republike Hrvatske, na način da se može donijeti i primijeniti u praksi; također, propisuje se i ovlaštenje čelniku tijela državne uprave nadležnom za sport uz prethodnu suglasnost čelnika tijela državne uprave nadležnog za graditeljstvo i prostorno uređenje da donese pravilnik kojim će se propisati prostorni standardi i normativi za planiranje sportskih građevina - s ciljem nastavka osiguravanja trajnog i strukturiranog prikupljanja podataka o svim segmentima sporta u Republici Hrvatskoj te omogućavanja javnim tijelima nadležnim za planiranje razvoja i upravljanja sustavom sporta na svim razinama, ali i širokoj hrvatskoj javnosti sustavno praćenje bitnih pokazatelja u sustavu sporta, preciznije se definiraju registri i evidencije Nacionalnog informacijskog sustava u sportu, kao i obveze administratora i vanjskih korisnika te posljedice neunošenja podataka od strane vanjskih korisnika, a koje se vežu uz financiranje - jasnije se definira što se smatra javnim potrebama u sportu, a namjena i raspodjela sredstava za financiranje javnih potreba u sportu na državnoj razini pobliže se definira programom javnih potreba u sportu na državnoj razini - propisuje se način praćenja ispunjavanja obveze donošenja, ali i sadržaj, programa javnih potreba u sportu na nacionalnoj i lokalnoj razini - propisuje se obveza da se programi javnih potreba u sportu neovisno o izvoru financiranja (državni, lokalni ili regionalni proračun), međusobno usklade i vežu uz Nacionalni program sporta - propisuje se pravo vrhunskih sportaša I. kategorije na uplatu obveznih doprinosa iz sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske - propisuju se i državna priznanja izbornicima i trenerima, kao trajne novčane mjesečne naknade izborniku u ekipnim sportovima i treneru u pojedinačnim sportovima koji su zaslužni za osvajanje medalje, odnosno prvog, drugog ili trećeg mjesta sportaša ili ekipe na olimpijskim igrama, paraolimpijskim igrama ili olimpijskim igrama gluhih, kao državno priznanje za poseban doprinos ugledu Republike Hrvatske, a po uzoru na prava koja već imaju sportaši - osvajači medalja na olimpijskim igrama, paraolimpijskim igrama ili olimpijskim igrama gluhih - izjednačuju se prava osvajača medalja na svjetskim prvenstvima u paraolimpijskim sportovima i disciplinama te olimpijskim sportovima i disciplinama gluhih s osvajačima medalja na svjetskim prvenstvima u olimpijskim sportovima i disciplinama - uvodi se nacionalna sportska stipendija za vrhunske sportaše (I., II. i III. kategorije) koju isplaćuje tijelo državne uprave nadležno za sport u iznosu utvrđenom odlukom čelnika toga tijela koja se donosi za svaku kalendarsku godinu - strateško planiranje u sportu usklađuje se s propisima iz područja strateškog planiranja - posljedice osude i kaznenog djela prilagođavaju se na način da zapreka za obavljanje sportskih djelatnosti budu samo ona djela koja su zbog svoje naravi i težine realna zapreka za obavljanje sportskih djelatnosti - izvršena su određena nomotehnička poboljšanja (struktura odredbi, preglednost, izričaj i slično) u odnosu na Zakon. 3. Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći Slijedom navedenoga, očekuje se da će posljedica donošenja ovoga zakona biti unaprjeđenje sustava sporta u Republici Hrvatskoj, što će se posebice očitovati kroz proces kategorizacije i vrednovanja sportova, jasnije definiranje javnih potreba u sportu, učinkovitiji nadzor nad korištenjem proračunskih sredstava za financiranje sporta, usklađivanjem stupnja obrazovanja prema vrsti i složenosti poslova u sportu te njihovim prilagođavanjem stvarnim kadrovskim potrebama te uređenjem radnopravnog statusa profesionalnih sportaša i trenera, kao i mogućnošću obavljanja sportskih djelatnosti putem obrta. Dodatno će se urediti rad sportskih udruga, sustav kontrole te posljedice neispunjavanja obveza od strane sportskih udruga. Podići će se razina učinkovitosti krovnih sportskih udruženja jasnijim definiranjem javnih potreba u sportu, koje se financiraju javnim sredstvima. Nadalje, namjerava se uspostaviti učinkovitiji nadzor nad korištenjem proračunskih sredstava za financiranje sporta.