II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI 1. Ocjena stanja Socijalna skrb je organizirana djelatnost od javnog interesa čiji je cilj pružanje pomoći socijalno ugroženim osobama, kao i osobama u nepovoljnim osobnim ili obiteljskim okolnostima, koja uključuje prevenciju, promicanje promjena, pomoć u zadovoljavanju osnovnih životnih potreba i podršku pojedincu, obitelji i skupinama u svrhu unaprjeđenja kvalitete života i osnaživanje korisnika u samostalnom zadovoljavanju osnovnih životnih potreba te njihovog aktivnog uključivanja u društvo. Zakon o socijalnoj skrbi („Narodne novine“, br. 18/22. i 46/22., u daljnjem tekstu: Zakon), temeljni je propis kojim se uređuje djelatnost socijalne skrbi, korisnici, prava i usluge te postupci za njihovo ostvarivanje, način obavljanja djelatnosti i druga pitanja značajna za djelatnost socijalne skrbi. Zakon je stupio na snagu 17. veljače 2022., a njegovom izmjenom i dopunom u travnju 2022. osigurano je ostvarivanje naknada i usluga u sustavu socijalne skrbi osobama pod privremenom zaštitom, u skladu s Provedbenom odlukom Vijeća (EU) 2022/382 od 4. ožujka 2022. o utvrđivanju postojanja masovnog priljeva raseljenih osoba iz Ukrajine u smislu članka 5. Direktive 2001/55/EZ koja ima učinak uvođenja privremene zaštite (SL L 71, 4.3.2022.) i Odlukom o uvođenju privremene zaštite u Republici Hrvatskoj za raseljene osobe iz Ukrajine, koju je Vlada Republike Hrvatske donijela 7. ožujka 2022. Zakonom je, između ostalog, uređeno pravo na status roditelja njegovatelja ili njegovatelja koje se priznaje za njegu djeteta s teškoćama u razvoju ili osobe s invaliditetom, ako su ispunjeni uvjeti propisani Zakonom. U odnosu na ranije važeći Zakon o socijalnoj skrbi („Narodne novine“, br. 157/13., 152/14., 99/15., 52/16., 16/17., 130/17., 98/19., 64/20. i 138/20., u daljnjem tekstu: Stari zakon), stupanjem na snagu Zakona proširen je krug osoba kojima se može priznati pravo na status njegovatelja te je propisana mogućnost da roditelj njegovatelj ili njegovatelj imaju pravo na veći iznos naknade ako dijete s teškoćama u razvoju ili osobu s invaliditetom zbog zdravstvenog stanja nije moguće uključiti u programe i usluge u zajednici, kao i da se roditelju koji samostalno njeguje dvoje ili više djece s teškoćama u razvoju ili osoba s invaliditetom naknada dodatno uvećava, kao i da se pravo na status roditelja njegovatelja ili njegovatelja priznaje s danom izvršnosti rješenja. Također, u odnosu na Stari zakon, Zakonom je povećan iznos naknade za osobne potrebe korisnika prava na uslugu smještaja ili organiziranog stanovanja prema potrebama pojedinih korisničkih skupina koja se priznaje danom početka korištenja usluge smještaja ili organiziranog stanovanja. U odnosu na korisnike prava kojima se to pravo priznaje prvi puta početak korištenja prava nije upitan, međutim kod priznavanja prava na naknadu za osobne potrebe za one korisnike kojima je priznata usluga smještaja ili organizirano stanovanje prema Starom zakonu pojavile su se određene dvojbe u pogledu određivanja početka korištenja prava. Prijelaznim odredbama Zakona propisana je dužnost nadležnim tijelima da za one korisnike prava na status roditelja njegovatelja/njegovatelja koji su korisnici u trenutku stupanja na snagu Zakona provedu postupak radi utvrđivanja ispunjavanja uvjeta za priznavanje spomenutog prava na temelju toga Zakona u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu Zakona, odnosno u roku od godine dana od dana stupanja na snagu Zakona za priznavanje drugih prava. Unatoč propisanom instruktivnom roku za provođenje postupka utvrđivanja ispunjenosti uvjeta za priznavanje prava na status roditelja njegovatelja ili njegovatelja sukladno Zakonu, oko 400 postupaka za priznavanje prava na status roditelja njegovatelja ili njegovatelja još uvijek nije dovršeno što dovodi do značajnog odstupanja u početku priznavanja toga prava. 2. Osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom Predloženim zakonom osigurava se ostvarivanje zaštite najosjetljivije skupine korisnika sustava socijalne skrbi, koji su bili korisnici prava u trenutku stupanja na snagu Zakona i kojima je to pravo priznato temeljem članka 312. Zakona, na način da im se, iznimno kao dan priznavanja prava uzima datum stupanja na snagu Zakona, to jest 17. veljače 2022. te se omogućava ujednačeni početak priznavanja prava i isplate naknade. Na jednak način omogućava se ujednačen početak priznavanja prava na naknadu za osobne potrebe, odnosno od dana stupanja na snagu Zakona. Također, kako bi se ubuduće ujednačio početak priznavanja prava na status roditelja njegovatelja ili njegovatelja, ovim prijedlogom zakona predlaže se od njegova stupanja na snagu dan priznavanja prava vezati uz dan podnošenja urednog zahtjeva, odnosno pokretanja postupka po službenoj dužnosti, na isti način kako je uređeno i za neka druga prava koja se priznaju u novčanom iznosu, primjerice pravo na zajamčenu minimalnu naknadu. Osim navedenoga, predloženim zakonom vrši se i dodatno nomotehničko i jezično poboljšavanje radi jasnoće Zakona. U skladu sa Zakonom o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, br. 57/22. i 88/22. - ispravak, u daljnjem tekstu: Zakon o uvođenju eura), potrebno je izmijeniti odredbe Zakona radi pune prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute. 3. Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći Predloženim zakonom omogućit će se ujednačeni početak korištenja prava na status roditelja njegovatelja ili njegovatelja, odnosno početak prava na naknadu za osobne potrebe onim korisnicima koji su ta prava ostvarivali na dan stupanja na snagu Zakona i ispunjavanju uvjete za priznavanje prava u skladu sa Zakonom što nije moguće ostvariti na temelju važećih odredbi Zakona. Predloženim će se otkloniti posljedice nejednake dinamike u rješavanju, odnosno početak priznavanja prava bit će ujednačen i više neće ovisiti o organizaciji rada, opterećenosti tijela ili o drugim razlozima. Isto tako, za sve postupke za priznavanje prava na status roditelja njegovatelja ili njegovatelja započete nakon stupanja na snagu ovoga prijedloga zakona, kao dan priznavanja prava određen je dan podnošenja urednoga zahtjeva ili pokretanja postupka po službenoj dužnosti slijedom čega priznavanje prava ne ovisi o trajanju postupka i nema neizvjesnosti oko početka priznavanja prava. Također, Zakon će se horizontalno uskladiti s u međuvremenu donesenim propisima.