II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI Zakon o poticanju ulaganja donesen je 22. rujna 2015., a stupio je na snagu 3. listopada 2015. („Narodne novine“, broj 102/15.). Okvir za poticanje ulaganja u Republici Hrvatskoj nalazi se na Listi postojećih državnih potpora Republike Hrvatske Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja, broj odobrenja (KLASA: 430-01/12-06/005, URBROJ: 580-09-1/17-12-015, od 30. srpnja 2012.), broj odobrenja Europske komisije SA.35517 (2012/HR) od 27. svibnja 2013., Kategorija državne potpore (Regionalne potpore i potpore za usavršavanje), Referenca potpore kod Europske komisije (SA.35517 SA.38291). Od 2015. do danas, Zakon o poticanju ulaganja izmijenjen je i dopunjen četiri puta: 1. 22. ožujka 2018. stupio je na snagu Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja („Narodne novine“, broj 25/18.), kojim se Zakon o poticanju ulaganja, uz već izvršeno usklađenje zakonodavnog okvira za poticanje ulaganja s Uredbom Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora (SL L 187, 26.6.2014.), (u daljnjem tekstu: Uredba Komisije (EU) br. 651/2014), dodatno usklađuje i s Uredbom Komisije (EU) 2017/1084 od 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova (SL L 156, 20.6.2017.). Navedenim izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja uvedena je nova poticajna mjera za projekte ulaganja u gospodarsko aktiviranje neaktivne državne imovine, dodatno su pojednostavljeni kriteriji za ulaganje u centre za razvoj informacijsko-komunikacijskih sustava i softvera, kao i za projekte ulaganja mikro poduzetnika, čime je značajno unaprijeđen sustav poticajnih mjera za ulaganje u Republici Hrvatskoj. 2. Druge izmjene Zakona o poticanju ulaganja stupile su na snagu 1. siječnja 2019. Zakonom o izmjenama Zakona o poticanju ulaganja („Narodne novine“, broj 114/18.). S obzirom na ukidanje Agencije za investicije i konkurentnost, sve aktivnosti i nadležnosti Agencije za investicije i konkurentnost u području promicanja ulaganja u Republici Hrvatskoj prema navedenim izmjenama Zakona o poticanju ulaganja prenese su na ministarstvo nadležno za gospodarstvo. 3. Nadalje, 20. ožujka 2020. stupio je na snagu Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja („Narodne novine“, broj 32/20.) kojim je uvedena nova poticajna mjera za ulaganje u cilju jačanja produktivnosti gospodarstva u Republici Hrvatskoj - potpora za modernizaciju poslovnih procesa - automatizacija, robotizacija i digitalizacija proizvodnih procesa za projekte ulaganja u proizvodno-prerađivačkom sektoru. Osnovna namjena nove potpore je unapređenje tehnološke razine poslovnih procesa i transformacija proizvodno- prerađivačkog sektora prema industriji 4.0. Obzirom na početak pandemije bolesti COVID-19 i nepovoljne tržišne uvjete uzrokovane padom industrijske proizvodnje i padom potražnje roba i usluga na području Europske unije uzrokovanih pandemijom, uvedena je još jedna, prijelazna mjera kojom se korisnicima potpora za ulaganje omogućilo produljenje propisanog razdoblja očuvanja broja novootvorenih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja za tri godine u slučajevima kada je došlo do smanjenja propisanog broja novootvorenih radnih mjesta zbog posljedica pandemije bolesti COVID-19. 4. Posljednjim izmjenama i dopunama iz 2021., odnosno Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja („Narodne novine“, broj 20/21.), Zakon o poticanju ulaganja se dodatno usklađuje s Uredbom Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2020. o izmjeni Uredbe (EU) br. 1407/2013 u pogledu njezina produljenja i o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u pogledu njezina produljenja i odgovarajućih prilagodbi (Tekst značajan za EGP) (SL L 215, 7.7.2020.), (u daljnjem tekstu: Uredba Komisije (EU) 2020/972). Navedenim izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja uvedene su još tri dodatne poticajne mjere pomoći gospodarstvu, a povezane su s posljedicama gospodarskih poremećaja uzrokovanih pandemijom bolesti COVID-19 u 2020., i to kako slijedi: a) poduzetnicima u teškoćama, kako je propisano člankom 2. točkom 18. Uredbe Komisije (EU) br. 651/2014, potpore za ulaganje u načelu se ne mogu odobriti, međutim u skladu sa Zakonom o poticanju ulaganja i to prema odredbama Uredbe Komisije (EU) 2020/972, iznimno se mogu dodijeliti poduzetnicima koji na dan 31. prosinca 2019. nisu bili u poteškoćama, ali su u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021. postali poduzetnici u teškoćama – zbog pandemije COVID-19 b) korisnik potpore za ulaganje mora potvrditi da dvije godine prije podnošenja prijave projekta ulaganja i dvije godine nakon završetka projekta ulaganja nije proveo tzv. „premještanje“ projekta unutar zajedničkog europskog gospodarskog prostora (gubitak radnih mjesta u istoj/sličnoj djelatnosti u prostoru iz kojeg se vrši premještanje projekta ulaganja). Međutim, kada je riječ o obvezama preuzetima prije 31. prosinca 2019., gubitak radnih mjesta u istoj ili sličnoj djelatnosti do kojeg dođe u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021 u nekom od objekata-projekata korisnika u zajedničkom europskom gospodarskom prostoru, ne smatra se premještanjem u smislu Zakona o poticanju ulaganja – zbog pandemije COVID-19 c) prijelazna mjera za ublažavanje posljedica pandemije COVID-19, koja omogućuje korisnicima potpora za ulaganje da se za projekte ulaganja čije se razdoblje realizacije preklapa s razdobljem početka pandemije COVID-19 omogući produljenje propisanog trogodišnjeg razdoblja realizacije projekta za jednu godinu. Preduvjeti za izradu novoga Zakona o poticanju ulaganja stvoreni su obzirom na: 1. gore navedene četiri izmjene i dopune Zakona o poticanju ulaganja („Narodne novine“, br. 25/18., 114/18., 32/20. i 20/21.) 2. daljnju obvezu usklađenja s relevantnom pravnom stečevinom EU (Uredba Komisije (EU) 2021/1237 od 23. srpnja 2021. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora (Tekst značajan za EGP) (SL L 270, 29.7.2021.), (u daljnjem tekstu: Uredba Komisije (EU) 2021/1237) 3. usvajanje nove karte regionalnih potpora za Republiku Hrvatsku za razdoblje od 1. siječnja 2022. do 31. prosinca 2027., odobrene od Europske komisije 24. studenog 2021. sukladno pravilima Europske unije o državnim potporama na temelju odredbi revidiranih Smjernica za regionalne državne potpore (SL C 153, 29.4.2021.) 4. usvajanje Nacionalne razvojne strategije Republike Hrvatske do 2030. godine („Narodne novine“, broj 13/21.). Novine koje se trebaju urediti ovim Prijedlogom zakona i ciljevi daljnjeg unaprjeđenja ulagačkog okruženja i poticanja ulaganja su sljedeći: 1. Imajući u vidu regionalne učinke primjene Zakona o poticanju ulaganja u uvjetima značajnog sniženja registriranih stopa nezaposlenosti u svim županijama Republike Hrvatske, ovim Prijedlogom zakona sniženi su i kriteriji visine registrirane stope nezaposlenosti kao preduvjeta za korištenje bespovratne novčane potpore za opravdane troškove otvaranja novih radnih mjesta i to na način da se postojeći uvjet registrirane stope nezaposlenosti za korištenje maksimalne visine potpore za otvaranje novih radnih mjesta u visini do 30 % prihvatljivih troškova otvaranja novog radnog mjesta (maksimalni iznos do 9.000,00 eura) snižava sa >20 % na >15 % registrirane stope nezaposlenosti, a za korištenje potpore za otvaranje novih radnih mjesta u visini do 20 % prihvatljivih troškova otvaranja novog radnog mjesta (maksimalni iznos do 6.000,00 eura) snižava se sa 10 %-20 % na 10 %-15 % registrirane stope nezaposlenosti. 2. Prema istom kriteriju što snažnijeg regionalnog učinka Zakona o poticanju ulaganja sniženi su i pragovi registrirane stope nezaposlenosti kao preduvjeta za korištenje potpore za kapitalne troškove projekta ulaganja i to na način da je postojeći prag >20 % registrirane stope nezaposlenosti za korištenje maksimalne visine potpore u iznosu od 20 % prihvatljivih troškova ulaganja u dugotrajnu imovinu (maksimalni iznos do 1 milijun eura), ovim Prijedlogom zakona spušten na ˃15 % registrirane stope nezaposlenosti. 3. U kontekstu nove Karte regionalnih potpora za razdoblje 2022. – 2027. godine koja se sastoji od četiri NUTS II regije - Panonska Hrvatska, Sjeverna Hrvatska, Jadranska Hrvatska i Grad Zagreb, radi se razlika u smislu veličine poduzetnika i prava na dodjelu potpore za početno ulaganje. U NUTS II regijama Panonska Hrvatska, Sjeverna Hrvatska i Jadranska Hrvatska mogu se dodijeliti potpore svim poduzetnicima za bilo koju vrstu početnog ulaganja, dok se u NUTS II regiji Grad Zagreb velikim poduzetnicima mogu dodijeliti potpore isključivo za početno ulaganje u novu ekonomsku djelatnost u dotičnom području. 4. Novim Prijedlogom zakona o poticanju ulaganja Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja u kontekstu daljnje obveze usklađenja s relevantnom pravnom stečevinom EU (Uredba Komisije (EU) 2021/1237), uvodi novu prijelaznu odredbu kojom se u slučaju privremenog ili trajnog smanjenja broja zaposlenika povezanih s projektom ulaganja u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021. zbog pandemije bolesti COVID-19, korisnicima regionalnih potpora za ulaganje to smanjenje neće smatrati kršenjem obaveze očuvanja novootvorenih radnih mjesta na predmetnom području. 5. Nadalje, u kontekstu otvaranja novih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja i ublažavanja negativnih gospodarskih posljedica pandemije bolesti COVID-19, omogućit će se korisnicima potpora za ulaganje da se uz već odobreno jednogodišnje produljenje trogodišnjeg razdoblja realizacije projekta ulaganja čija se realizacija preklapa s razdobljem početka pandemije bolesti COVID-19, omogući još jedna dodatna godina za otvaranje planiranih novih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja. 6. Na kraju, ovim Prijedlogom zakona u kontekstu razvojnih smjerova i strateških ciljeva Nacionalne razvojne strategije Republike Hrvatske do 2030. godine, potiču se ekološki sigurni i održivi projekti ulaganja čija realizacija izravno utječe na postizanje jednog ili više sljedećih ciljeva: – rast produktivnosti gospodarskih subjekata u Republici Hrvatskoj – doprinos zelenoj i digitalnoj tranziciji gospodarstva Republike Hrvatske – doprinos održivom i inovativnom gospodarstvu i visokoj tehnologiji industrije 4.0. – podizanje tehnološke razine i materijalne opremljenosti hrvatskog gospodarstva – veća zaposlenost i izobrazba zaposlenika – razvoj inovativnih proizvoda i usluga više i visoke dodane vrijednosti – jačanje međunarodne konkurentnosti i internacionalizacije hrvatskog gospodarstva – poticanje održivog, ravnomjernog regionalnog razvoja Republike Hrvatske – poticanje društvene odgovornosti gospodarstva Republike Hrvatske – gospodarsko aktiviranje neaktivne imovine u vlasništvu Republike Hrvatske. Poticanje ulaganja u Republici Hrvatskoj u smislu ovoga Prijedloga zakona predstavlja sustav potpora za ulaganje i poticajnih mjera za pravovremeno ostvarenje potrebnih aktivnosti projekta ulaganja te se njime određuju i načini i rokovi ispunjenja svih potrebnih projektnih aktivnosti s ciljem uspješnog i vremenski određenog ostvarenja predmetnog projekta ulaganja na teritoriju Republike Hrvatske. Također, odredbe ovoga Prijedloga zakona definirane su u okviru odredbi Zakona o državnim potporama („Narodne novine“, br. 47/14. i 69/17.), kao i u okviru odredbi pravne stečevine Europske unije. Nositelj poticajnih mjera, odnosno korisnik potpore za ulaganje je poduzetnik - fizička osoba (obrtnik) koja je obveznik poreza na dobit ili trgovačko društvo, registrirani na teritoriju Republike Hrvatske, koji koriste poticajne mjere, odnosno kojima se odobravaju potpore za početno ulaganje. Poticajne mjere uređene ovim Prijedlogom zakona odnose se na projekte ulaganja i jačanja konkurentske sposobnosti u: - proizvodno-prerađivačkim aktivnostima - razvojno-inovacijskim aktivnostima - aktivnostima poslovne podrške i - aktivnostima usluga visoke dodane vrijednosti. Dosadašnja provedba zakonodavnog okvira za poticanje ulaganja pokazala je sljedeće: Na temelju Zakona o poticanju ulaganja, koji je na snazi od listopada 2015. i Zakona o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja („Narodne novine“, br. 111/12. i 28/13.) koji je bio na snazi od listopada 2012. ukupno je zaprimljeno 1.528 prijava za korištenje potpora za projekte ulaganja malih, srednjih i velikih poduzetnika. Od toga, 307 prijava se odnosi na projekte velikih poduzetnika, a 1.221 prijava na projekte malih i srednjih poduzetnika. Do kraja 2021. od zahtjeva je odustalo 148 poduzetnika, dok je 57 prijava odbijeno. Planirana visina ulaganja 1.323 prijavljena projekta ulaganja (odobreni i projekti u obradi) iznosi preko 55,8 milijardi kuna uz planirano otvaranje 33.981 novog radnog mjesta: - od toga 30,4 milijarde kuna i 13.810 novih radnih mjesta odnosi se na projekte ulaganja od strane velikih poduzetnika - dok se više od 25,4 milijardi kuna uz planirano otvaranje 20.171 novog radnog mjesta odnosi na projekte ulaganja malih i srednjih poduzetnika. Navedeni projekti ulaganja odnose se na turizam (14,7 %), metaloprerađivačku industriju (14,4 %), ICT (12 %), drvno-prerađivačku industriju (10 %), proizvodnju strojeva i opreme (7,1 %), prehrambeno-procesnu industriju (6,2 %), proizvodnju proizvoda od gume i plastike (4,9 %), proizvodnju proizvoda za građevinarstvo (3,3 %), tiskarsku industriju, tekstilnu industriju, farmaceutsku industriju te proizvodnju električne opreme i transformatora, distribuciju i logistiku i reciklažu s udjelima manjim od 3 %. Najviše prijavljenih projekata realizira se u Gradu Zagrebu (23,1 %), Zagrebačkoj županiji (10,5 %), Splitsko-dalmatinskoj županiji (10 %), Varaždinskoj županiji (6,8 %), Istarskoj županiji (5,5 %), Primorsko-goranskoj županiji (5,4 %) i Međimurskoj županiji (5,2 Potvrdu o statusu korisnika potpore za ulaganje do kraja 2021. dobilo je 706 poduzetnika (679 trgovačkih društava i 27 obrta, odnosno 336 malih, 206 srednjih i 164 velika poduzetnika). Od ukupnog broja korisnika, njih 24 je u međuvremenu odustalo od projekta ulaganja, dva poduzetnika su iskoristila maksimalni intenzitet potpore iz drugih izvora, dok je osam poduzetnika izgubilo status korisnika zbog neispunjavanja uvjeta Zakona. Ukupna vrijednost 672 odobrena projekta ulaganja iznosi približno 30 milijardi kuna (29,66) uz otvaranje gotovo 23.500 novih radnih mjesta (23.467). Od toga: - 17,48 milijarde kuna i 10.421 novo radno mjesto odnosi se na projekte ulaganja velikih poduzetnika - preko 12,18 milijardi kuna uz planirano otvaranje 13.046 novih radnih mjesta odnosi se na male i srednje poduzetnike. Nastavno na sve izneseno, temeljna pitanja koja se žele urediti ovim Prijedlogom zakona izravno su povezana s: - obvezom usklađenja s relevantnom pravnom stečevinom EU (Uredba Komisije (EU) - ublažavanjem negativnih posljedica na gospodarstvo izazvanih pandemijom bolesti - novom Kartom regionalnih potpora za razdoblje 2022 – 2027. godine - razvojnim smjerovima i strateškim ciljevima Nacionalne razvojne strategije Republike Hrvatske do 2030. godine. Zaključno, ovim Prijedlogom zakona osigurava se potreban pravni okvir kojim se unaprjeđuju uvjeti za ulaganje, sustav poticajnih mjera i potpora te opće ulagačko okruženje za kontinuirano povećanje broja i kvalitete projekata ulaganja koji se realiziraju u Republici Hrvatskoj.