II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI Sustav lokalne i područne (regionalne) samouprave u Republici Hrvatskoj uređen je Zakonom o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Narodne novine, br. 33/01, 60/01 – vjerodostojno tumačenje, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13 – pročišćeni tekst, 137/15 – ispravak, 123/17 i 98/19). Tim se Zakonom uređuju jedinice lokalne samouprave i jedinice područne (regionalne) samouprave, njihov djelokrug i ustrojstvo, način rada njihovih tijela, nadzor nad njihovim aktima i radom te druga pitanja od značenja za njihov rad. Programom Vlade Republike Hrvatske za mandatno razdoblje 2020. – 2024., u okviru prioriteta 4. Osnažena državnost predviđen je cilj Učinkovita, transparentna i otporna država koji se među ostalim namjerava postići smanjenjem broj lokalnih dužnosnika. U Republici Hrvatskoj ustrojeno je 428 općina, 127 gradova, 20 županija te Grad Zagreb koji ima status županije. Izvršno tijelo u općini je općinski načelnik, u gradu gradonačelnik, a u županiji župan. U jedinicama lokalne samouprave koje imaju do 10.000 stanovnika općinski načelnik, odnosno gradonačelnik ima jednog zamjenika koji se bira na neposrednim izborima sukladno posebnom zakonu. U jedinicama lokalne samouprave koje imaju više od 10.000 stanovnika, u gradovima sjedištima županija, odnosno županijama općinski načelnik, gradonačelnik, odnosno župan imaju dva zamjenika koji se biraju na neposrednim izborima sukladno posebnom zakonu. U ovome trenutku dužnost zamjenika općinskog načelnika, gradonačelnika i župana obavlja sveukupno 745 osoba, od čega 74 zamjenika iz reda pripadnika nacionalnih manjina, odnosno pripadnika hrvatskoga naroda u jedinicama u kojima pripadnici nacionalnih manjina čine većinu stanovništva. To znači da je zajedno s općinskim načelnicima, gradonačelnicima i županima izabran ukupno 671 zamjenik i to 434 zamjenika općinskog načelnika, 197 zamjenika gradonačelnika i 40 zamjenika župana. Ovim Zakonom propisuje se da dva zamjenika i nadalje ima župan u županiji koja ima više od 250.000 stanovnika i gradonačelnik u gradu koji ima više od 100.000 stanovnika, dok jednog zamjenika ima župan u županiji koja ima do 250.000 stanovnika te gradonačelnik u gradu koji ima preko 35.000 do 100.000 stanovnika i gradu koji je sjedište županije (neovisno o broju stanovnika), tako da gradonačelnici ostalih gradova i općinski načelnici više neće imati zamjenike te se u tom smislu revidiraju zakonske odredbe u dijelu koji se tiče zamjenika općinskih načelnika i gradonačelnika. Dakle, slijedom odredaba ovoga Zakona, broj zamjenika općinskih načelnika, gradonačelnika i župana smanjio bi se za 618, tako da bi se nakon sljedećih redovnih lokalnih izbora, u velikim gradovima s preko 35.000 stanovnika, gradovima sjedištima županija i županijama biralo ukupno 53 zamjenika gradonačelnika, odnosno župana, od čega 29 zamjenika gradonačelnika i 24 zamjenika župana. Nadalje, sukladno važećem Zakonu, na lokalnim izborima bira se ukupno 8.254 članova predstavničkih tijela, a taj broj uvećava se za broj članova iz reda pripadnika nacionalnih manjina u slučaju ako njihova zastupljenost nije osigurana među izabranim članovima. Ovim će se Zakonom utvrditi manji broj članova predstavničkih tijela jedinica tako da će se ukupan broj članova smanjiti za cca 10%. Ujedno, u cilju racionalizacije, ovim će se Zakonom ograničiti maksimalni iznosi naknada za članove predstavničkih tijela. Jedna od izmjena koje će proizaći iz ovoga Zakona je također vezana uz Program Vlade Republike Hrvatske u dijelu kojim je utvrđena Transparentnost javnih financija i namjera obvezivanja svih jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave na javnu odnosno internetsku objavu potrošenog javnog novca, na način da informacije budu lako dostupne i pretražive, a navedena objava obavljat će se u skladu s odredbama zakona kojim se uređuje planiranje, izrada, donošenje i izvršavanje proračuna te uputa i drugih akata ministarstva nadležnog za financije. U preostalom dijelu pojedine odredbe Zakona potrebno je poboljšati kako bi se uklonile nejasnoće uočene u primjeni Zakona. Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom Nastavno na ukidanje zamjenika općinskih načelnika i gradonačelnika u većini gradova, ovim Zakonom uredit će se sve odredbe koje se odnose na tu, izmijenjenu situaciju. Zakonom se uređuju i pitanja vezana uz prestanak mandata općinskog načelnika i gradonačelnika u jedinicama u kojima više neće biti zamjenika, tako da će se u slučaju prestanka njihovog mandata raspisati prijevremeni izbori, neovisno o trenutku prestanka mandata. Nastavno se uređuju i odredbe vezane uz zamjenjivanje gradonačelnika i župana, a propisuje se i imenovanje privremenog zamjenika u općinama i gradovima u kojima nema zamjenika, a u slučaju ako za vrijeme trajanja mandata općinskog načelnika i gradonačelnika nastupe okolnosti zbog kojih je općinski načelnik i gradonačelnik onemogućen obavljati svoju dužnost. Osim toga, ojačat će se participativna demokracija, odnosno neposredno sudjelovanje građana u odlučivanju te nomotehnički urediti odredbe važećeg Zakona u dijelu koji se odnosi na referendum. Isto tako, detaljnije se uređuju odredbe Zakona u dijelu koji se odnosi na predlaganje odluke o privremenom financiranju te se proširuje krug predlagatelja na ovlaštene predlagatelje utvrđene poslovnikom predstavničkog tijela. Vezano uz financiranje jedinica, detaljnije se uređuju i odredbe o izvršavanju nužnih rashoda i izdataka u situacijama kada u jedinici nema proračuna ni privremenog financiranja. Detaljnije se uređuju i odredbe vezane uz pravo općinskog načelnika, gradonačelnika, župana, odnosno zamjenika koji su profesionalno obavljali svoju dužnost te se propisuje da se pravo na naknadu plaće i staž osiguranja po prestanku profesionalnog obavljanja dužnosti ostvaruje na vlastiti zahtjev i započinje prvoga dana po prestanku obavljanja dužnosti. Ujedno, uređuju se pitanja koja se odnose na financiranje jedinica u kojima nije donesen proračun, financiranje za vrijeme trajanja obustave proračuna u postupku nadzora zakonitosti općih akata te ukidanja proračuna u postupku ocjene zakonitosti općeg akta pri Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske. Također, detaljnije se uređuje pitanje vezano uz obavljanje upravnih i stručnih poslova u jedinici lokalne samouprave, a što su jedinice dužne osigurati unutar svojih upravnih tijela koja se u tu svrhu i ustrojavaju. Posljedično, vezano uz nova rješenja iz ovoga Zakona, nomotehnički se uređuju i odredbe koje se odnose na raspuštanje predstavničkog tijela i imenovanje povjerenika Vlade Republike Hrvatske. Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći Ciljevi koji će proizaći iz novih rješenja utvrđenih ovim Zakonom usmjereni su prije svega k optimizaciji sustava lokalne i područne (regionalne) samouprave, smanjenju broja lokalnih dužnosnika što će doprinijeti znatnim uštedama u proračunima jedinica, racionalnijem obavljanju poslova u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave te osiguravanju kontinuiteta u njihovom radu.