II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI Odredbama Zakona o porezu na dohodak (Narodne novine, br. 115/16, 106/18, 121/19 i 32/20) propisano je da se raspodjela prihoda od poreza na dohodak uređuje posebnim zakonom, a Zakonom o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Narodne novine, broj 127/17) definiraju se izvori sredstava i njihova raspodjela. Donošenje važećeg Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Narodne novine, broj 127/17; u daljnjem tekstu: Zakon) dio je cjelovite i sveobuhvatne porezne reforme koja je započela 2016. Navedenim Zakonom je na jednostavniji, razumljiviji i pravedniji način definiran sustav raspodjele prihoda od poreza na dohodak, sustav fiskalnog izravnanja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te sustav financiranja decentraliziranih funkcija. Zakonom je također definiran sustav koji je svim jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave osigurao potencijal za pružanje usporedive razine javnih usluga uz usporedivu razinu poreznog opterećenja. Provedbom važećeg Zakona sav prihod od poreza na dohodak prepušten je jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave. Sama raspodjela prihoda od poreza na dohodak je pojednostavljena u odnosu na Zakon o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Narodne novine, br. 117/93, 69/97, 33/00, 73/00, 127/00, 59/01, 107/01, 117/01, 150/02, 147/03, 132/06, 26/07 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 73/08, 25/12, 147/14, 100/15 i 115/16). Raspodjela prihoda od poreza na dohodak po važećem Zakonu je sljedeća: 1. udio općine, odnosno grada 60 % 2. udio županije 17 % 3. udio za decentralizirane funkcije 6 % 4. udio za fiskalno izravnanje 17 %. Prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak predlaže se snižavanje poreznih stopa s 24 % na 20 %, odnosno s 36 % na 30 %, koje se primjenjuju pri oporezivanju prihoda od poreza na dohodak što će biti od utjecaja na prihode proračuna općina, gradova i županija, ali će uslijed primjene ovoga Zakona u konačnici sve izmjene imati neutralan učinak na prihode jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Cilj koji se želi postići je ublažavanje pada prihoda proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave zbog predloženih izmjena i dopuna Zakona o porezu na dohodak, a kako bi se to postiglo, paralelno s navedenim predloženim izmjenama i dopunama, nužno je donošenje ovoga Zakona. Ovim Zakonom mijenja se udio raspodjele u porezu na dohodak na sljedeći način: 1. udio općine, odnosno grada se povećava sa 60 % na 74 % 2. udio županije se povećava sa 17 % na 20 % 3. udio za decentralizirane funkcije ostaje 6 % 4. udio za fiskalno izravnanje od 17 % se ukida iz raspodjele. Umjesto udjela fiskalnog izravnanja, koji se izdvaja iz poreza na dohodak, sredstva fiskalnog izravnanja osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske. Na temelju ovoga Zakona ministar financija će u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uskladiti Odluku o udjelu sredstava fiskalnog izravnanja za pojedinu općinu, grad i županiju u ukupnim sredstvima fiskalnog izravnanja za 2021. godinu, koju je donio na temelju članka 9. stavka 6. važećeg Zakona, odnosno donijeti novu odluku o iznosu sredstava fiskalnog izravnanja za svaku pojedinu općinu, grad i županiju za 2021. godinu.