II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI Ocjena stanja Agencija za mobilnost i programe Europske unije (u daljnjem tekstu: Agencija), osnovana je Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije („Narodne novine“, broj 107/07.), kao javna ustanova u čijoj je nadležnosti provedba poslova u području odgoja i obrazovanja, strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, obrazovanja odraslih, visokog obrazovanja, znanosti, sporta te u području mladih, volontiranja i solidarnosti, vezanih uz provedbu programa Europske unije i drugih međunarodnih programa. Najvažniji programi u nadležnosti Agencije su: - Erasmus+ - najveći program Europske unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport, proračun za Erasmus+ na razini Europske unije za razdoblje 2021. - 2027., iznosi oko 26,2 milijarde eura te je izrazito usmjeren na socijalnu uključenost, zelenu i digitalnu tranziciju te promicanje sudjelovanja mladih u demokratskom životu - Europske snage solidarnosti (u daljnjem tekstu: ESS) - program koji mladima pruža priliku za volontiranje i rad za opće dobro te da iskazuju solidarnost s ljudima u nepovoljnijem položaju i da istovremeno stječu neprocjenjivo iskustvo i razvijaju svoje vještine, proračun za ESS na razini Europske unije za razdoblje 2021. -2027., iznosi nešto više od milijardu eura - Okvirni program Europske unije za istraživanja i inovacije Obzor Europa (u daljnjem tekstu: Obzor Europa) - jedan je od ključnih instrumenata Europske unije za jačanje europskog istraživačkog prostora, osnaživanje europske konkurentnosti, usmjeravanje i ubrzavanje digitalne i zelene tranzicije te je najveći transnacionalni okvirni programom za istraživanje i inovacije u svijetu. Tijekom proteklog programskog razdoblja 2014. - 2020. u Republici Hrvatskoj ugovoreno je više od 2.800 Erasmus+ projekata, za čije je sufinanciranje Republika Hrvatska na raspolaganju imala više od 160 milijuna eura bespovratnih sredstava, a za projekte je ugovorila 99 % dostupnih financijskih sredstava. U Republici Hrvatskoj je u istom razdoblju u projektnim aktivnostima sudjelovalo preko 112.000 građana svih generacija te ukupno iz 1.565 ustanova, i to ustanova predškolskog odgoja i obrazovanja, osnovnih i srednjih škola, učeničkih domova, visokih učilišta, pučkih učilišta, muzeja, knjižnica, organizacija koje rade s mladima. Od 112.000 sudionika njih čak 57 tisuća sudjelovalo je na mobilnosti u inozemstvu. Program Europske snage solidarnosti u Republici Hrvatskoj se provodi od 2018. U razdoblju 2018. - 2020. hrvatski su korisnici za projekte imali na raspolaganju 4,2 milijuna eura, a ugovorili su gotovo 90 % sredstava. U spomenutom programu je sudjelovalo 2.500 domaćih i stranih sudionika, a među njima je bilo više od polovice mladih s manje mogućnosti. Od stupanja na snagu Zakona o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije („Narodne novine“, broj 121/17., u daljnjem tekstu: Zakon), do danas izmijenjeni su zakonodavni akti Europske unije kojima se uspostavljaju navedeni programi te uz čiju provedbu je vezana djelatnost Agencije, prije svega Uredba (EU) br. 1288/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi programa „Erasmus+“: programa Unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport i stavljanju izvan snage odluka br. 1719/2006/EZ, 1720/2006/EZ i 1298/2008/EZ (SL L 347, 20.12.2013., u daljnjem tekstu: Uredba 1288/2013) i Uredba (EU) br. 1291/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o osnivanju Okvirnog programa za istraživanja i inovacije Obzor 2020. (2014. - 2020.) i o stavljanju izvan snage Odluke br. 1982/2006/EZ (SL L 347, 20.12.2013., u daljnjem tekstu: Uredba 1291/2013). Uredba (EU) 2021/817 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2021. o uspostavi programa Unije za obrazovanje i osposobljavanje, mlade i sport Erasmus+ te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1288/2013 (SL L 189, 28.5.2021.), koja je zamijenila Uredbu 1288/2013, primjenjuje se od 1. siječnja 2021., za razdoblje 2021. - 2027. Do završetka programa 2027. očekuje se da će Republici Hrvatskoj za navedene aktivnosti na raspolaganju biti oko 300 milijuna eura, odnosno preko dvije milijarde kuna. Uredba (EU) 2021/695 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. travnja 2021. o uspostavi Okvirnog programa za istraživanja i inovacije Obzor Europa, o utvrđivanju pravila za sudjelovanje i širenje rezultata te o stavljanju izvan snage uredbi (EU) br. 1290/2013 i (EU) br. 1291/2013 (SL L 170, 12.5.2021.), koja je zamijenila Uredbu 1291/2013, primjenjuje se od 1. siječnja 2021., za razdoblje 2021. - 2027. Ukupan programski proračun za sedmogodišnje razdoblje iznosi preko 95 milijardi eura, koje se dodjeljuju putem europskih kompetitivnih natječaja. Osim navedenih uredbi, u međuvremenu je donesena uredba koja je vezana uz provedbu programa Europske snage solidarnosti, odnosno Uredba (EU) 2021/888 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2021. o uspostavi programa Europske snage solidarnosti i o stavljanju izvan snage uredaba (EU) 2018/1475 i (EU) br. 375/2014 (SL L 202, 8.6.2021., u daljnjem tekstu: Uredba 2021/888), koja se primjenjuje od 1. siječnja 2021., za razdoblje 2021. - 2027. Do završetka programa 2027. očekuje se da će Republici Hrvatskoj za navedene aktivnosti na raspolaganju biti oko 13 milijuna eura, odnosno oko sto milijuna kuna. Slijedom navedenoga, te prvenstveno radi usklađivanja sa zahtjevima nove generacije programa i strukturnih instrumenata Europske unije za razdoblje 2021. - 2027. i usklađenja s pravnim izvorima Europske unije koji su trenutno na snazi, potrebno je izmijeniti postojeći zakonodavni okvir. Osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom Prijedlogom zakona predlažu se manje intervencije koje se prvenstveno odnose na revidiranje odredbe kojom se uređuje djelatnost Agencije, posebno na način da se provedbi već postojećih programa Erasmus+ i Obzor Europa sada dodaje provedba programa Europske snage solidarnosti, u skladu s Uredbom 2021/888. Postojeće odredbe Zakona kojima se uređuje djelatnost Agencije usklađuju se s uredbama kojima se uspostavljaju programi u novom programskom razdoblju, za čiju provedbu je Agencija zadužena. S obzirom na to da je dosad u središtu djelovanja Agencije provedba programa financiranih iz Europske unije, a da nema pravnih zapreka da se proširi djelovanje Agencije i na provedbu programa drugih međunarodnih organizacija, programa predviđenih međunarodnim ugovorima ili dodijeljenih od strane nadležnih ministarstava, Agenciji se predloženim zakonom omogućava da može biti i provedbeno tijelo koje priprema natječaje, objavljuje natječaje, prikuplja prijave, vodi postupak odabira projekta, nadzire provedbu projekata, osigurava promidžbu i praćenje mjera i aktivnosti koje se podržavaju u okviru navedenih programa, koji nisu financirani sredstvima Europske unije. U cilju osiguranja prikladnijeg funkcioniranja Upravnog vijeća Agencije, postoji potreba za izmjenom odredbi vezanih uz postupak imenovanja i razrješenja članova Upravnog vijeća te uvjeta za njihovo imenovanje. Također, predlažu se manje intervencije koje se prvenstveno odnose na revidiranje odredbi vezanih uz nadzor nad radom Agencije, radi usklađenja s uredbama kojima se uspostavljaju programi Europske unije u novom programskom razdoblju. Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći Donošenjem predloženog zakona prije svega uređuje se pravni temelj za djelovanje Agencije te se vrši usklađivanje s uredbama Europske unije o uspostavi programa za čiju je provedbu nadležna Agencija, a koji se donose zasebno za svako programsko razdoblje. Također, predloženim zakonom utvrđuje se učinkovitiji način funkcioniranja Agencije, kada se mijenja način imenovanja i razrješenja članova Upravnog vijeća, ali i uvjeti za njihovo imenovanje.