II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI 1. Ocjena stanja Dana 1. siječnja 2019. stupio je na snagu Zakon o udomiteljstvu („Narodne novine“, broj 115/18., u daljnjem tekstu: Zakon), kojem je bio cilj poboljšati kvalitetu usluge skrbi kod udomitelja neovisno o vrsti korisnika, povećati broj udomitelja s višim stupnjem obrazovanja, osigurati regionalnu ravnomjernost pristupačnosti udomiteljstva, uvesti institut udomiteljstva kao zanimanja za nezaposlene udomitelje te ojačati kapacitete i osigurati bolje uvjete za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu. Zakonom je omogućeno obavljanje standardnog udomiteljstva kao zanimanja čime je udomiteljima po prvi puta osigurana dvostruko veća naknada za rad udomitelja te prava iz mirovinskog, obveznog zdravstvenog osiguranja kao i prava za vrijeme nezaposlenosti. Također, omogućeno je obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu, i to za djecu i mlađe punoljetne osobe kojima je potreban najveći stupanj podrške, uz pripadajuću naknadu za rad udomitelja te prava iz mirovinskog i obveznog zdravstvenog osiguranja kao i prava za vrijeme nezaposlenosti. Kao posebni uvjeti za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu, između ostalih, propisan je završen najmanje preddiplomski ili diplomski sveučilišni studij ili stručni studij u području socijalnog rada, psihologije, edukacijske rehabilitacije, socijalne pedagogije, logopedije, radne terapije, fizioterapije i sestrinstva, najmanje tri godine radnoga staža u radu s djecom i mlađim punoljetnim osobama kojima je potreban najveći stupanj podrške te posebna znanja i vještine u skladu s individualnim potrebama djeteta kojem se pruža uslugu smještaja. Unatoč zakonskoj novini koja je omogućila obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu, u Republici Hrvatskoj ne postoji niti jedan udomitelj koji obavlja specijalizirano udomiteljstvo za djecu. S obzirom na značaj specijaliziranog udomiteljstva za djecu potrebno je redefinirati uvjete za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu. Sukladno navedenom, predloženim zakonom proširuje se krug zanimanja osoba koje su do sada mogle obavljati specijalizirano udomiteljstvo za djecu, uvjeti u pogledu godina radnog staža smanjeni su s tri na godinu dana, a navedeni staž moguće je ostvariti u radu s djecom i mlađim punoljetnim osobama, a ne isključivo s osobama kojima je potreban najveći stupanj podrške kao što je bilo do sada. Nadalje, s obzirom na dosadašnja iskustva u skrbi za djecu i mlađe punoljetne osobe u području udomiteljstva, posebno u pogledu djece s teškoćama u razvoju i kronično bolesne djece omogućava se obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu dosadašnjim udomiteljima srednjoškolskog, višeg i visokog obrazovanja neovisno o vrsti zanimanja, koji tri godine pružaju uslugu smještaja djetetu ili mlađoj punoljetnoj osobi i koji imaju posebna znanja i vještine u skladu s individualnim potrebama korisnika kojem se pruža usluga. Nadalje, opskrbnina i naknada za rad udomitelja regulirane su dijelom Zakonom, a dijelom odlukom ministra. Također, Zakonom je propisano da se naknada za rad udomitelja i opskrbnina određuju u odnosu na osnovicu na temelju koje se izračunava iznos prava u sustavu socijalne skrbi, osim prava na zajamčenu minimalnu naknadu. Radi ujednačavanja reguliranja istih, kao i efikasnijeg i ciljanijeg reguliranja i usklađivanja predloženim zakonom propisuju se posebne osnovice za izračun naknade za rad udomitelja i izračun opskrbnine koje Vlada Republike Hrvatske utvrđuje jednom godišnje, a iznosi visine opskrbnine i naknade za rad udomitelja utvrđuju se odlukom ministra. S obzirom na određene nedorečenosti i nejasnoće u važećem Zakonu, kao i potrebu ujednačavanja postupanja centara za socijalnu skrb u postupcima donošenja rješenja o dozvoli za obavljanje udomiteljstva potrebno je pojedine odredbe dodatno razraditi, odnosno jasnije precizirati poput načina prikupljanja dokaza da se ne vodi prekršajni postupak za nasilje u obitelji u postupku donošenja rješenja o dozvoli za obavljanje udomiteljstva, trajanje mjera za zaštitu prava i dobrobiti djeteta kao zapreke za obavljanje udomiteljstva, određenih razloga i rokova za prestanak udomiteljstva i slično. Nadalje, s obzirom na uočene određene nedosljednosti u pogledu terminologije u odnosu na akte kojima se odlučuje o dozvoli za obavljanje udomiteljstva ili prestanku udomiteljstva ista je ujednačena. Radi ujednačavanja utvrđivanja uvjeta za pružanje socijalnih usluga u odnosu na sve pružatelje socijalnih usluga propisano je da dozvola za obavljanje udomiteljstva vrijedi tri godine. Određene odredbe koje se odnose na djecu s teškoćama u razvoju usklađene su s propisom kojim se uređuju metodologije vještačenja, ali u isto vrijeme omogućeno je specijalizirano udomiteljstvo za djecu, onoj djeci i mlađim punoljetnim osobama kojima je utvrđen teški ili teži invaliditet sukladno prijašnjim propisima kojima se uređivalo vještačenje prava u sustavu socijalne skrbi kako bi se omogućila brža i jednostavnija zaštita njihovih prava na socijalnu uslugu smještaja u udomiteljskoj obitelji koja se bavi specijaliziranim udomiteljstvom za djecu. Također u važećem Zakonu standardno udomiteljstvo može obavljati tradicionalni udomitelj koji ispunjava Zakonom propisane uvjete. Kako u Republici Hrvatskoj postoji 60 udomitelja koji obavljaju specijalizirano udomiteljstvo sukladno Zakonu o udomiteljstvu („Narodne novine“, br. 90/11. i 78/12.), omogućeno je da i navedeni udomitelji obavljaju standardno udomiteljstvo. Specijalizirano udomiteljstvo je vrsta udomiteljstva sukladno Zakonu o udomiteljstvu („Narodne novine“, br. 90/11. i 78/12.), te dozvole za obavljanje udomiteljstva izdane temeljem istoga ostaju na snazi do isteka roka na koje su izdane slijedom čega još uvijek postoji 60 takvih udomitelja, a specijalizirano udomiteljstvo za djecu je propisano kao vrsta udomiteljstva u okviru udomiteljstva kao zanimanja sukladno važećem Zakonu i u Republici Hrvatskoj nema niti jedan takav udomitelj. Također, praćenjem udomiteljstva na području Republike Hrvatske uočena je potreba jasnijeg definiranja prava udomitelja koji udomiteljstvo obavljaju kao zanimanje za vrijeme korištenja prava na rodiljne i roditeljske potpore za vlastito dijete tako da je propisano da isti imaju pravo na naknadu za rad udomitelja, ali je omogućeno i ostvarivanje prava iz mirovinskog i obveznog zdravstvenog osiguranja tijekom razdoblja korištenja predmetnog prava. 2. Osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom Predloženim zakonom uređuju se uvjeti za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu. Nadalje, uređuje se način i tijelo koje donosi odluku o osnovicama za izračun naknade za rad udomitelja i izračun opskrbnine, kao i način utvrđivanja visine naknade za rad udomitelja koji udomiteljstvo obavljaju kao zanimanje. Također, uređuje se ostvarivanje prava na naknadu za rad udomitelja i prava iz mirovinskog i obveznog zdravstvenog osiguranja za vrijeme korištenja prava na rodiljne i roditeljske potpore. Propisuje se mogućnost obavljanja standardnog udomiteljstva i za specijalizirane udomitelje koji obavljaju udomiteljstvo sukladno Zakonu o udomiteljstvu („Narodne novine“, br. 90/11. i 78/12.). Jasnije se propisuje za koju djecu s teškoćama u razvoju ili mlađe punoljetne osobe s invaliditetom se pruža usluga specijaliziranog udomiteljstva za djecu. Propisuje se postupanje centra za socijalnu skrb prilikom prikupljanja podataka da se ne vodi prekršajni postupak za nasilje u obitelji u odnosu na udomitelja i članove njegove obitelji. Propisuje se trajanje mjere za zaštitu prava i dobrobiti djeteta kao zapreke za obavljanje udomiteljstva. Usklađuju se određene odredbe s propisom kojim se uređuju metodologije vještačenja te se usklađuje terminologija u odnosu na akte kojima se odlučuje o dozvoli za obavljanje udomiteljstva i prestanku udomiteljstva. Jasnije se definira prestanak udomiteljstva uslijed isteka roka na koji je izdano rješenje o dozvoli za obavljanje udomiteljstva kao i datum prestanka udomiteljstva uslijed smrti udomitelja. Propisuje se jednak rok važenja dozvole za obavljanje udomiteljstva za sve vrste udomiteljstva. 3. Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći Redefiniranjem uvjeta za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva omogućit će se razvoj navedenog udomiteljstva, kao i kvalitetnija skrb za djecu i mlađe punoljetne osobe kojima je potreban najveći stupanj podrške. Redefiniranjem načina izračuna i načina određivanja visine naknade za rad udomitelja i opskrbnine omogućit će se kvalitetnija zaštita prava korisnika, kao i poboljšanje prava udomitelja. Propisivanjem prava tijekom korištenja rodiljnih i roditeljskih potpora udomiteljima koji obavljaju udomiteljstvo kao zanimanje omogućit će se nastavak kvalitetne skrbi za korisnike, a ujedno i povećanje broja udomitelja mlađe životne dobi koji udomiteljstvo obavljaju kao zanimanje. Jasnijim propisivanjem i usklađivanjem terminologije određenih odredbi postići će se ujednačenije i jednostavnije postupanje tijekom postupka za donošenje rješenja o dozvoli za obavljanje udomiteljstva ili prilikom prestanka udomiteljstva. Propisivanjem jednakog roka važenja dozvole za obavljanje svih vrsta udomiteljstva ujednačit će se postupanje u odnosu na sve pružatelje socijalnih usluga. Omogućit će se specijaliziranim udomiteljima koji obavljaju udomiteljstvo sukladno Zakonu o udomiteljstvu („Narodne novine“, br. 90/11. i 78/12.), obavljanje standardnog udomiteljstva. Usklađivanjem određenih odredbi s propisom kojim se uređuju metodologije vještačenja omogućit će se specijalizirano udomiteljstvo za djecu, djeci i mlađim punoljetnim osobama s utvrđenim stupnjem težine invaliditeta-oštećenja funkcionalnih sposobnosti prema propisima o vještačenju i metodologijama vještačenja.