II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI Ocjena stanja Ustavni sud Republike Hrvatske donio je Odluku, broj: U-I-2854/2018 i U-I- 2855/2018 od 10. ožujka 2020. i tri Izdvojena mišljenja sudaca ("Narodne novine", broj 47/20. - u daljnjem tekstu: Odluka Ustavnog suda) kojom je prihvaćen prijedlog Sveučilišta u Zagrebu i Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu za ocjenu suglasnosti s Ustavom pojedinih članaka Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Hrvatskom kvalifikacijskom okviru ("Narodne novine", broj 64/18. - u daljnjem tekstu: Zakona o izmjenama i dopunama Zakona), te je ukinut članak 6. stavak 2. točka 2. alineja 7. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona u dijelu koji glasi: "preddiplomskih stručnih studija" i članak 6. stavak 2. točka 2. alineja 8. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona u dijelu koji glasi: "specijalističkih diplomskih stručnih studija". Dosadašnja provedba alata i mehanizama Hrvatskog kvalifikacijskog okvira (u daljnjem tekstu: HKO), prvenstveno rad sektorskih vijeća te dinamika upisa novih standarda zanimanja i standarda kvalifikacija u Registar HKO-a, ukazala je na potrebu pojednostavljivanja te ubrzanja postupaka vrednovanja novih standarda. Budući da je usvajanje navedenih standarda osnova za daljnje korake razvoja kurikuluma te odgovarajućih programa, a što je jedan od strateških usmjerenja osobito u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju, nužno je proces učiniti učinkovitijim, uz osiguravanje visoke razine kvalitete. Nadalje, višegodišnji proces uspostave sektorskih vijeća ukazao je na potrebu jačanja izravnog sudjelovanja dionika u procesima HKO-a. Također, potrebno je dodatno usustaviti cjelokupni proces te ojačati i više uključiti postojeće resurse u sustavu obrazovanja, kroz stručna tijela agencija u obrazovanju. Osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom Slijedom Odluke Ustavnog suda kojom su ukinute odredbe koje prepoznaju stručne studije u okviru HKO-a, na odgovarajući način je potrebno uklopiti stručne studije u HKO, u koju svrhu je i Ustavni sud odredio da ukinute odredbe prestaju važiti 31. prosinca 2020. Predloženim zakonom ne utječe se na statusna pitanja adresata niti njihove stečene kvalifikacije već se te stečene kvalifikacije pozicioniraju na razine HKO-a i Europskog kvalifikacijskoga okvira te predstavljaju transmisiju na Europsko tržište rada. Ujedno, isto predstavlja i instrument osiguravanja kvalitete. Naime, u Odluci Ustavnog suda ocjenjuje se, a vezano za Odluku Ustavnog suda, broj: U-I-351/2016, od 20. travnja 2016. ("Narodne novine", broj 41/16.) da "smještanjem kvalifikacija stečenih završetkom stručnih i sveučilišnih studija na istu razinu HKO-a, odnosno pridruživanjem kvalifikacija različitih prema vrsti istoj razini HKO-a, zakonodavac nije ispoštovao Odluku broj: U-I-351/2016 u cijelosti, jer je ponovo propisao rješenja koja su Odlukom broj: U-I-351/2016 utvrđena neustavnima". Ustavni sud smatra da "osporeni zakonodavčev pristup može biti ustavnopravno prihvatljiv ako za njega postoji objektivno i razumno opravdanje. Ustavni sud, međutim, ne vidi da takvo opravdanje postoji, jer je u konkretnom slučaju riječ o različitim vrstama obrazovanja (naobrazbe) kojima se po naravi stvari ne može jednako pristupati". Dalje, u Odluci Ustavnog suda navedeno je da je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona nesuglasan "s člankom 14. stavkom 1. u vezi s člankom 65. stavkom 1. Ustava (diskriminacija po naobrazbi) jer su bez objektivnog i razumnog opravdanja kvalifikacije stečene završetkom stručnih i sveučilišnih studija smještene na istu razinu HKO-a". Isto tako, u Odluci Ustavnog suda stoji da Zakon o izmjenama i dopunama Zakona "zadire u ustavni položaj sveučilišta (članak 67. stavak 1. Ustava) koje je jedino ovlašteno osposobljavati studente za oblike stvaralaštva iz članka 68. stavka 1. Ustava". U Odluci Ustavnog suda zaključeno je da "osporena odredba nije u skladu s načelnim ustavnopravnim stajalištima o ishodima učenja bitnima za kvalifikacije koje proizlaze iz postojećeg binarnog sustava visokog obrazovanja izraženima u odluci broj: U-I-351/2016, a smještanjem cjelovitih kvalifikacija stečenih završetkom preddiplomskog stručnog studija i preddiplomskog sveučilišnog studija na razinu 6 HKO-a, odnosno smještanjem kvalifikacija stečenih završetkom specijalističkog diplomskog stručnog studija i sveučilišnog diplomskog studija na razinu 7.1 HKO-a postupljeno je protivno stajalištima izraženima u Odluci broj: U-