II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI Zakon o poticanju ulaganja donesen je 22. rujna 2015., a stupio je na snagu 3. listopada 2015. ("Narodne novine", broj 102/15.). Okvir za poticanje ulaganja u Republici Hrvatskoj nalazi se na listi programa državnih potpora Republike Hrvatske Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja, broj odobrenja (KLASA: 430-01/12-06/005, URBROJ: 580-09-1/17-12-015, od 30. srpnja 2012.); broj odobrenja Europske komisije SA.35517 (2012/HR), od 27. svibnja 2013.; Kategorija državne potpore (Regionalne potpore i potpore za usavršavanje); Referenca potpore kod Europske komisije 22. ožujka 2018. stupio je na snagu Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja ("Narodne novine", broj 25/18.), kojim je uvedena nova poticajna mjera za projekte ulaganja u gospodarsko aktiviranje neaktivne državne imovine, zatim su dodatno pojednostavljeni kriteriji za ulaganje u centre za razvoj informacijsko-komunikacijskih sustava i softvera, kao i za projekte ulaganja mikro-poduzetnika, čime je dodatno pojednostavljen i unaprijeđen postojeći sustav poticajnih mjera za projekte ulaganja u Republici Hrvatskoj. Isto tako, 1. siječnja 2019. stupio je na snagu Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja ("Narodne novine", broj 2/19.) kojim se, s obzirom na ukidanje Agencije za investicije i konkurentnost, sve aktivnosti i nadležnosti Agencije za investicije i konkurentnost u području promicanja investicija u Republici Hrvatskoj prenose na ministarstvo nadležno za gospodarstvo. Nadalje, 20. ožujka 2020. stupio je na snagu Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja ("Narodne novine", broj 32/20.) kojim se uvodi nova poticajna mjera za ulaganje u cilju jačanja produktivnosti gospodarskih subjekata u Republici Hrvatskoj – uvodi se potpora za modernizaciju poslovnih procesa – automatizacija, robotizacija i digitalizacija proizvodnih procesa, a ta se nova poticajna mjera odnosi na projekte ulaganja isključivo u proizvodno-prerađivačkim aktivnostima. Osnovna namjena potpore za modernizaciju je unapređenje postojeće tehnološke razine poslovnih procesa unutar proizvodno-prerađivačke industrije i njena transformacija prema tehnološkoj razini industrije 4.0. Isto tako, posljednjim izmjenama i dopunama Zakona, a imajući u vidu recentne nepovoljne uvjete na tržištu rada u Republici Hrvatskoj, nepovoljne tržišne uvjete uzrokovane padom industrijske proizvodnje i padom potražnje roba i usluga na području Europske unije, nesumnjivo uzrokovanih epidemijom koronavirusa u 2020. godini – uvedena je još jedna, prijelazna mjera kojom se korisnicima potpora za ulaganje omogućilo produljenje propisanog razdoblja očuvanja broja novootvorenih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja za tri godine u slučajevima kada je došlo do smanjenja propisanog broja novootvorenih radnih mjesta i to zbog nepovoljnih uvjeta na tržištu rada u Republici Hrvatskoj, odnosno zbog nepovoljnih tržišnih uvjeta uzrokovanih padom industrijske proizvodnje i padom potražnje roba i usluga na području Europske unije uzrokovanih epidemijom koronavirusa. Ovim Prijedlogom zakona Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja uz već izvršeno usklađenje zakonodavnog okvira za poticanje ulaganja s Uredbom Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članka 107. i 108. Ugovora (SL L 187, 26. 6. 2014.; u daljnjem tekstu: Uredba Komisije (EU) br. 651/2014) i Uredbom Komisije (EU) 2017/1084 od 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova (SL L 156, 20.6.2017.), dodatno usklađuje Zakon o poticanju ulaganja s Uredbom Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2020. o izmjeni Uredbe (EU) br. 1407/2013 u pogledu njezina produljenja i o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u pogledu njezina produljenja i odgovarajućih prilagodbi (SL L 215, 7.7.2020.; u daljnjem tekstu: Uredbe Komisije (EU) 2020/972). Treba se naglasiti, da se ovim Prijedlogom zakona uvode još tri dodatne poticajne mjere pomoći gospodarstvu, a povezane su s posljedicama gospodarskih poremećaja uzrokovanih epidemijom bolesti COVID-19 u 2020. godini, i to kako slijedi: 1. poduzetnicima u teškoćama, kako je propisano člankom 2. točkom 18. Uredbe Komisije (EU) br. 651/2014, potpore za ulaganje u načelu se ne mogu odobriti, međutim u skladu s ovim Zakonom i to prema odredbama Uredbe Komisije (EU) 2020/972, iznimno se mogu dodijeliti poduzetnicima koji na dan 31. prosinca 2019. nisu bili u poteškoćama, ali su u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021. postali poduzetnici u teškoćama – zbog epidemije bolesti COVID-19 2. korisnik potpore za ulaganje mora potvrditi da dvije godine prije podnošenja prijave projekta ulaganja i dvije godine nakon završetka projekta ulaganja nije proveo tzv. „premještanje“ projekta unutar zajedničkog europskog gospodarskog prostora (gubitak radnih mjesta u istoj/sličnoj djelatnosti u prostoru iz kojeg se vrši premještanje projekta ulaganja). Međutim, kada je riječ o obvezama preuzetima prije 31. prosinca 2019., gubitak radnih mjesta u istoj ili sličnoj djelatnosti do kojeg dođe u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021. u nekom od objekata-projekata korisnika u zajedničkom europskom gospodarskom prostoru, ne smatra se premještanjem u smislu Zakona o poticanju ulaganja – zbog epidemije bolesti 3. na kraju, predložena je i dodatna prijelazna mjera za ublažavanje posljedica epidemije bolesti COVID-19, koja omogućuje korisnicima potpora za ulaganje da se za one projekte ulaganja čije se trogodišnje razdoblje realizacije projekta preklapa s razdobljem početka epidemije bolesti COVID-19 omogući produljenje propisanog trogodišnjeg razdoblje realizacije projekta ulaganja za jednu godinu. Poticanje ulaganja u Republici Hrvatskoj u smislu važećeg Zakona o poticanju ulaganja predstavlja sustav potpora za ulaganje i poticajnih mjera za pravovremeno ostvarenje potrebnih investicijskih aktivnosti te se njime određuju načini i rokovi ispunjenja svih potrebnih investicijskih aktivnosti, a u cilju uspješnog i vremenski određenog ostvarenja predmetnog investicijskog projekta na teritoriju Republike Hrvatske. Ovim Prijedlogom zakona osiguran je potreban pravni okvir kojim su stvorene pretpostavke za kontinuirano povećanje broja i kvalitete investicijskih projekata koji se realiziraju u Republici Hrvatskoj s ciljem: - podizanja tehnološke razine opremljenosti hrvatskog gospodarstva - unosa nove opreme i suvremenih tehnologija - rasta produktivnosti hrvatskih gospodarskih subjekata - rasta zaposlenosti i izobrazbe zaposlenika - razvoja proizvoda i usluga više dodane vrijednosti - povećanja poduzetničke konkurentnosti, ravnomjernog regionalnog razvoja - gospodarskog aktiviranja postojeće neaktivne imovine u vlasništvu Republike Hrvatske - porasta produktivnosti gospodarskih subjekata proizvodno-prerađivačkih sektora. Također, odredbe predloženog Zakona definirane su u okviru odredbi Zakona o državnim potporama, kao i u okviru odredbi pravne stečevine Europske unije. Nositelj poticajnih mjera u smislu predloženih izmjena i dopune Zakona je poduzetnik - fizička osoba (obrtnik) koja je obveznik poreza na dobit ili trgovačko društvo, registrirani na teritoriju Republike Hrvatske, koji koriste poticajne mjere, odnosno kojima se odobravaju potpore za početno ulaganje. Poticajne mjere uređene ovim Zakonom odnose se na projekte ulaganja i jačanja konkurentske sposobnosti u proizvodno-prerađivačkim aktivnostima, razvojno-inovacijskim aktivnostima, aktivnostima poslovne podrške i aktivnostima usluga visoke dodane vrijednosti. Dosadašnja provedba zakonodavnog okvira za poticanje ulaganja pokazala je kako slijedi: Na temelju Zakona o poticanju ulaganja ("Narodne novine", br. 102/15., 25/18., 114/18., 32/20.) koji je na snazi od listopada 2015. i prethodnog Zakona o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja ("Narodne novine", br. 111/12. i 28/13.) koji je bio na snazi od listopada 2012. do listopada 2020. zaprimljeno je 1.300 prijava za korištenje potpora za projekte ulaganja malih, srednjih i velikih poduzetnika. Od toga, 251 prijava se odnosi na projekte velikih poduzetnika, a 1.049 prijava na projekte malih i srednjih poduzetnika. Do listopada 2020. od zahtjeva je odustalo 90 poduzetnika, dok su 43 prijave odbijene. Planirana visina ulaganja za ukupno 1.167 projekata ulaganja (odobreni projekti i projekti u obradi) iznosi preko 52,3 milijarde kuna uz planirano otvaranje skoro 29.000 novih radnih mjesta (28.629): - od toga 25,5 milijardi kuna i 10.961 novih radnih mjesta odnosi se na projekte ulaganja od strane velikih poduzetnika - dok se više od 26,8 milijardi kuna uz planirano otvaranje 17.668 novih radna mjesta odnosi na projekte ulaganja malih i srednjih poduzetnika. Najviše prijavljenih projekata realizira se u Gradu Zagrebu (18,9 %), Splitsko- dalmatinskoj županiji (10,9 %), Zagrebačkoj županiji (10,3 %) i Varaždinskoj županiji (7,2 Potvrdu o statusu korisnika potpore za ulaganje do listopada 2020. dobilo je 582 poduzetnika (556 trgovačkih društava i 26 obrta, odnosno 279 malih, 171 srednjih i 132 velika poduzetnika). Od ukupnog broja korisnika, njih 19 je u međuvremenu odustalo od projekta ulaganja, dok je 1 poduzetnik iskoristio cijeli maksimalni intenzitet potpore za ulaganje kroz EU fondove. Ukupna vrijednost 562 odobrena projekta ulaganja iznosi približno 25 milijardi kuna uz otvaranje gotovo 18.500 novih radnih mjesta (18.491): - od toga 14,9 milijardi kuna i 8.461 novih radnih mjesta odnosi se na projekte ulaganja velikih poduzetnika - dok se na male i srednje poduzetnike odnose projekti ulaganja u vrijednosti od preko 10 milijardi kuna uz planirano otvaranje 10.030 novih radnih mjesta. Dakle, temeljna pitanja koja se žele urediti predloženim Zakonom izravno su povezana s ublažavanjem posljedica izazvanih epidemijom bolesti COVID-19, i to kako slijedi: - omogućava se dodjela potpore za ulaganje, iznimno poduzetnicima koji na dan 31. prosinca 2019. nisu bili u poteškoćama, ali su u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021. postali poduzetnici u teškoćama – zbog epidemiji bolesti COVID-19 - kada je riječ o obvezama (očuvanje radnih mjesta u istoj/sličnoj djelatnosti) preuzetima prije 31. prosinca 2019., gubitak radnih mjesta u istoj ili sličnoj djelatnosti do kojeg dođe u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021. u nekom od objekata-projekata korisnika u zajedničkom europskom gospodarskom prostoru, ne smatra se premještanjem u smislu Zakona o poticanju ulaganja – zbog epidemije bolesti COVID-19 - omogućava se korisnicima potpora za ulaganje da se za one projekte ulaganja čije se trogodišnje razdoblje realizacije projekta preklapa s razdobljem početka epidemije bolesti COVID-19 omogući produljenje propisanog trogodišnjeg razdoblje realizacije projekta ulaganja za jednu godinu – zbog epidemije bolesti COVID-19. Zaključno, pitanja koja se predlažu urediti ovim izmjenama i dopunom Zakona, pridonijet će: - većoj izvjesnosti realizacije ukupnih planiranih troškova ulaganja - većoj izvjesnosti otvaranja planiranih novih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja - većoj izvjesnosti očuvanja izvršenih materijalnih i nematerijalnih ulaganja i očuvanja novootvorenih radnih mjesta.