II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI 1. Ocjena stanja Zakon o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjenjivanju sukladnosti („Narodne novine“, br. 80/13., 14/14. i 32/19.) (u daljnjem tekstu: Zakon) horizontalni je zakon kojim je osigurana provedba Uredbe (EZ) br. 765/2008 Europskog parlamenta i Vijeća od 9. srpnja 2008. o utvrđivanju zahtjeva za akreditaciju i za nadzor tržišta u odnosu na stavljanje proizvoda na tržište i o stavljanju izvan snage Uredbe (EEZ) br. 339/93 (Tekst značajan za EGP) (SL L 218, 13.8.2008.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 765/2008), Uredbe (EZ) br. 764/2008 Europskog parlamenta i Vijeća od 9. srpnja 2008. o utvrđivanju postupaka koji se odnose na primjenu određenih nacionalnih tehničkih propisa na proizvode koji se zakonito stavljaju na tržište u drugoj državi članici i o stavljanju izvan snage Odluke br. 3052/95/EZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 218, 13.8.2008.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 764/2008) i Odluke br. 768/2008/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 9. srpnja 2008. o zajedničkom okviru za stavljanje na tržište proizvoda i o stavljanju izvan snage Odluke Vijeća 93/465/EEZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 218, 13.8.2008.). Zakon uređuje nadležna tijela i zadaće nadležnih tijela za provedbu Uredbe (EZ) br. 765/2008 i Uredbe (EZ) br. 764/2008, način propisivanja tehničkih zahtjeva za proizvode i postupaka ocjenjivanja sukladnosti te donošenje propisa kojima čelnici tijela državne uprave, na temelju ovoga Zakona, za pojedine proizvode, odnosno skupine proizvoda detaljnije uređuju zahtjeve za proizvode koji se stavljaju na tržište ili na raspolaganje na tržište, obveze gospodarskih subjekata sukladno ulozi u opskrbnom lancu, zahtjeve koje moraju ispuniti tijela za ocjenjivanje sukladnosti, povjerenstva za praćenje ispunjavanja uvjeta ovlaštenog tijela za ocjenjivanje sukladnosti za vrijeme trajanja ovlaštenja; obvezu objavljivanja popisa ovlaštenih tijela za ocjenjivanje sukladnosti u „Narodnim novinama“ inspekcijski nadzor te prekršajne odredbe. Nadalje, Zakon je pravni okvir temeljem kojeg je donesen cijeli niz propisa iz nadležnosti različitih tijela državne uprave kako slijedi: 1. podzakonski propisi doneseni i preuzeti na temelju Zakona o normizaciji („Narodne novine“, broj 55/96.) i to: - Pravilnik o tehničkim normativima za zaštitu niskonaponskih mreža i pripadnih transformatorskih stanica („Službeni list SFRJ“, broj 13/78.) - Pravilnik o tehničkim mjerama za pogon i održavanje elektroenergetskih postrojenja („Službeni list SFRJ“, broj 19/68.) - Pravilnik o tehničkim normativima za izgradnju nadzemnih elektroenergetskih vodova nazivnih napona od 1 kV do 400 kV („Službeni list SFRJ“, broj 65/88., „Narodne novine“, broj 24/97.) - Pravilnik o tehničkim normativima za izgradnju nadzemnih elektroenergetskih vodova („Službeni list SFRJ“, br. 51/73., 69/73. - ispravak, 11/80 - izmjena, članak 10. Pravilnika o tehničkim normativima za postavljanje elektroenergetskih vodova i telekomunikacijskih kabelskih vodova - broj 36/86., članak 333. Pravilnika o tehničkim normativima za izgradnju nadzemnih elektroenergetskih vodova nazivnih napona od 1 kV do 400 kV - broj 65/88.), na snazi su samo odredbe koje se odnose na niskonaponske elektroenergetske vodove i priključke nazivnog napona do 1 kV - Pravilnik o tehničkim normativima za postavljanje nadzemnih elektroenergetskih vodova i telekomunikacijskih kabelskih vodova („Službeni list SFRJ“, broj 36/86.) 2. podzakonski propisi doneseni na temelju Zakona o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjeni sukladnosti („Narodne novine“, br. 158/03. i 79/07.), a koji su ostavljeni na snazi Zakonom o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjenjivanju sukladnosti („Narodne novine“, broj 20/10.) i to: - Pravilnik za proizvode od kristalnog stakla („Narodne novine“, br. 135/05. i 32/09.) - Pravilnik o zahtjevima za stupnjeve djelovanja novih toplovodnih kotlova na tekuće i plinovito gorivo („Narodne novine“, br. 135/05. i 140/12.) 3. podzakonski propisi doneseni na temelju Zakona o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjenjivanju sukladnosti („Narodne novine“, broj 20/10.) i to: - Pravilnik o označavanju materijala glavnih dijelova obuće namijenjene prodaji potrošaču („Narodne novine“, broj 41/10.) - Pravilnik o stavljanju na tržište osobne zaštitne opreme („Narodne novine“, broj 89/10.) - Pravilnik o tehničkim zahtjevima za elektroenergetska postrojenja nazivnih izmjeničnih napona iznad 1 kV („Narodne novine“, broj 105/10.) - Pravilnik o sigurnosti strojeva („Narodne novine“, broj 28/11.) - Pravilnik o prijavljivanju tijela za ocjenjivanje sukladnosti („Narodne novine“, broj 4. podzakonski propisi doneseni na temelju Zakona o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjenjivanju sukladnosti („Narodne novine“, br. 80/13., 14/14. i 32/19.) i to: - Pravilnik o pokretnoj tlačnoj opremi („Narodne novine“, broj 91/13.) - Pravilnik o aerosolnim raspršivačima („Narodne novine“, br. 45/14., 140/14. i 117/17.) - Pravilnik o provedbi Uredbe (EU) br. 1007/2011 Europskog parlamenta i Vijeća o nazivima tekstilnih vlakana i povezanom označivanju i obilježavanju sirovinskog sastava tekstilnih proizvoda („Narodne novine“, broj 18/15.) - Pravilnik o tehničkim zahtjevima za drvne ploče („Narodne novine“, broj 57/15.) - Pravilnik o provedbi Uredbe (EZ) br. 1222/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenoga 2009. o označavanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge bitne parametre („Narodne novine“, broj 14/16.) - Pravilnik o sigurnosti dizala („Narodne novine“, broj 20/16.) - Pravilnik o mjeriteljskim i temeljnim zahtjevima za neautomatske vage („Narodne novine“, broj 21/16.) - Pravilnik o tehničkim i mjeriteljskim zahtjevima koji se odnose na mjerila („Narodne novine“, broj 21/16.) - Pravilnik o jednostavnim tlačnim posudama („Narodne novine“, broj 27/16.) - Pravilnik o elektromagnetskoj kompatibilnosti („Narodne novine“, br. 28/16. i 88/19.) - Pravilnik o opremi i zaštitnim sustavima namijenjenim za uporabu u potencijalno eksplozivnim atmosferama („Narodne novine“, broj 33/16.) - Pravilnik o električnoj opremi namijenjenoj za uporabu unutar određenih naponskih granica („Narodne novine“, broj 43/16.) - Pravilnik o radijskoj opremi („Narodne novine“, br. 49/16. i 88/19.) - Pravilnik o tlačnoj opremi („Narodne novine“, broj 79/16.) - Pravilnik o zajedničkim odredbama za mjerila i metode mjeriteljskog nadzora („Narodne novine“, broj 112/16.) - Pravilnik o provedbi Uredbe (EU) 2016/426 o aparatima na plinovita goriva („Narodne novine“, broj 66/18.) - Pravilnik o sigurnosti dizala u uporabi („Narodne novine“, broj 5/19.) - Pravilnik o ograničavanju uporabe određenih opasnih tvari u električnoj i elektroničkoj opremi („Narodne novine“, br. 20/20. i 87/20.) - Pravilnik o pregledima i ispitivanju opreme pod tlakom visoke razine opasnosti („Narodne novine“, broj 75/20.). 2. Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom Prijedlogom zakona osigurat će se provedba triju horizontalnih uredbi Europske unije na kojima se temelji novi zakonodavni okvir u usklađenom zakonodavstvu Europske unije u području slobode kretanja roba na unutarnjem tržištu Europske unije i to Uredbu (EZ) br. 765/2008 u dijelu koji se odnosi na stavljanje oznake CE, Uredbu (EU) 2019/515 Europskog parlamenta i Vijeća od 19. ožujka 2019. o uzajamnom priznavanju robe koja se zakonito stavlja na tržište u drugoj državi članici i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 764/2008 (Tekst značajan za EGP) (SL L 91, 29.3.2019.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2019/515) i Uredbu (EU) 2019/1020 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o nadzoru tržišta i sukladnosti proizvoda i o izmjeni Direktive 2004/42/EZ i uredbi (EZ) br. 765/2008 i (EU) br. 305/2011 (Tekst značajan za EGP) (SL L 169, 25.6.2019.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) U navedenim aktima Europske unije u sektoru roba objedinjeni su elementi potrebni za sveobuhvatni regulatorni okvir za učinkovito osiguranje sigurnosti i sukladnosti industrijskih proizvoda sa zahtjevima donesenim u cilju zaštite javnih interesa i odgovarajućeg funkcioniranja unutarnjeg tržišta te su utvrđene razine ciljeva za javnu zaštitu u odnosu na proizvode, osnovna sigurnosna obilježja, obveze i zahtjevi za gospodarske subjekte, te, ako je potrebno, razina nadležnosti tijela za ocjenjivanje sukladnosti, primjereni postupci ocjenjivanja sukladnosti i mehanizmi za nadzor tržišta i osiguranje primjene načela uzajamnog priznavanja robe koja se zakonito stavlja na tržište u drugoj državi članici. Uredba (EU) 2019/1020 se primjenjuje na 70 Direktiva/Uredbi Europske unije u usklađenom području zakonodavstva Europske unije kojima se reguliraju uvjeti za stavljanje na tržište različitih proizvoda/grupa proizvoda i to s obzirom na zahtjeve u odnosu na sigurnost, utjecaj na zdravlje života ljudi i životinja, okoliš i prirodu i dr. U cilju osiguravanja slobode kretanja roba na unutarnjem tržištu, neophodno je osigurati sukladnost proizvoda sa zakonodavstvom Unije o usklađivanju koje je navedeno u Prilogu I. Uredbe (EU) 2019/1020. Na taj način roba ispunjava zahtjeve kojima se osigurava visoka razina zaštite javnih interesa, kao što su zaštita zdravlja i sigurnost općenito, zaštita zdravlja i sigurnost na radnome mjestu, zaštita potrošača, zaštita okoliša, javna sigurnost i zaštita svih drugih javnih interesa zaštićenih tim zakonodavstvom. Isto se postiže jačanjem nadzora tržišta, pružanjem transparentnih i sveobuhvatnih pravila gospodarskim subjektima, jačanjem provjera sukladnosti i poboljšanjem prekogranične suradnje među provedbenim tijelima. Pravni okvir za nadzor tržišta uspostavljen novom Uredbom (EU) 2019/1020 dopunjava i jača postojeće odredbe u zakonodavstvu Unije o usklađivanju koje se odnose na nadzor proizvoda na tržištu i kontrolu tih proizvoda koji ulaze na tržište Europske unije. Uredbom (EU) 2019/1020 izmijenjena je Uredba (EZ) br. 765/2008 u dijelu nadzora tržišta Europske unije i kontrole proizvoda koji ulaze na unutarnje tržište. U cilju jačanja funkcioniranja unutarnjeg tržišta te poboljšanja primjene načela uzajamnog priznavanja sa svrhom uklanjanja neopravdanih prepreka trgovini, donesena je nova Uredba (EU) 2019/515. Navedenom Uredbom stavljena je izvan snage Uredba (EZ) br. Uredbom (EU) 2019/515 utvrđuju se pravila i postupci u vezi s primjenom načela uzajamnog priznavanja u odnosu na robu koja podliježe članku 34. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (u daljnjem tekstu: UFEU) i koja se zakonito stavlja na tržište u drugoj državi članici, uzimajući u obzir članak 36. UFEU-a i sudsku praksu Suda Europske unije. Predmetnom se Uredbom također predviđa uspostava i održavanje kontaktnih točaka za proizvode u državama članicama Europske unije te suradnja i razmjena informacija u kontekstu načela uzajamnog priznavanja. Ujedno, Zakon o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjenjivanju sukladnosti može biti pravni temelj za donošenje pojedinih provedbenih propisa kojima se prenosi pravna stečevina Europske unije u sektoru roba, kada je odgovarajući u odnosu na materiju koja će se normirati. Predmetno normativno rješenje uređivanja načina propisivanja tehničkih zahtjeva za proizvode i postupaka ocjenjivanja sukladnosti te donošenje tehničkih propisa temeljem Zakona o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjenjivanju sukladnosti kao horizontalnim pravnim okvirom uređeno je već 2003. Zakonom o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjeni sukladnosti („Narodne novine“, broj 158/03.) i zadržano u svim kasnijim zakonima kojima su se uređivala predmetna pitanja. Ovim će se Prijedlogom zakona poboljšati važeći zakonski tekst što će u svojoj ukupnosti doprinijeti osnaženju temeljnog normativnog okvira za slobodu kretanja roba i time jačanju jedinstvenog tržišta u tom području. Nadalje, u cilju poboljšanja administrativne pomoći i suradnje među državama članicama Uredba (EU) 2019/1020 predviđa nacionalne Jedinstvene urede za vezu te se ovim zakonom u Republici Hrvatskoj uspostavlja Jedinstveni ured za vezu pri Državnom inspektoratu. Jedinstveni ured za vezu nadležan je za koordinaciju provedbe Uredbe (EU) 2019/1020, odnosno istim se koordiniraju sve potrebne aktivnosti između inspekcija nadležnih za nadzor proizvoda stavljenih na tržište Republike Hrvatske. U provedbi navedenoga sudjeluju sva tijela za nadzor tržišta koja postupaju sukladno propisima iz Priloga I. Uredbe (EU) 2019/1020 u okviru svoje nadležnosti te surađuju s Jedinstvenim uredom za vezu. Osim jačanja koordinacije nadzora tržišta na nacionalnoj razini ovim Prijedlogom zakona se propisuju i uvjeti za osiguravanje djelotvorne koordinacije i suradnje među različitim tijelima za nadzor tržišta država članica, a sukladno čemu u provedbi prekogranične suradnje (prekogranična uzajamna pomoć) sudjeluju sva nacionalna tijela za nadzor tržišta koja postupaju sukladno propisima iz Priloga I. Uredbe (EU) 2019/1020 u okviru svoje nadležnosti. U svrhu postizanja još više razine sigurnosti potrošačkih proizvoda ovim zakonom osigurava se provedba Uredbe (EU) 2019/1020 u dijelu koji se odnosi na primjenu RAPEX sustava u slučaju proizvoda koji predstavljaju ozbiljan rizik. Naime, u slučaju poduzimanja mjera temeljem Uredbe (EU) 2019/1020 za proizvode koji predstavljaju ozbiljan rizik provodi se postupak obavještavanja putem sustava RAPEX u skladu s posebnim propisom kojim se uređuje sustav brze razmjene službenih obavijesti o proizvodima koji predstavljaju rizik za zdravlje i sigurnost potrošača (RAPEX). Nadalje, ovime se Prijedlogom zakona propisuje kako je Kontaktna točka za proizvode (PCP) uspostavljena u tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo. Kontaktna točka za proizvode ima važnu ulogu u olakšavanju komunikacije između nacionalnih tijela i gospodarskih subjekata, širenjem informacija o specifičnim pravilima za proizvode te o primjeni načela uzajamnog priznavanja. Uredba (EU) 2019/515 jača ulogu Kontaktnih točaka za proizvode (PCP) kao glavnih pružatelja informacija o svim pravilima povezanima s proizvodima, među ostalim o nacionalnim tehničkim pravilima koji su obuhvaćeni primjenom načela uzajamnog priznavanja. Ovim Prijedlogom zakona propisuju se troškovi inspekcijskog postupka te isti obuhvaćaju i troškove kupnje uzoraka proizvoda, uključivši i slučajeve kupnje pod tajnim identitetom, s obzirom da Uredba (EU) 2019/1020 predviđa dodjeljivanje istih ovlasti tijelima za nadzor tržišta, a koja je posebice primjenjiva u slučajevima kada se proizvodi prodaju na daljinu. Vezano uz navedeno, nadležno inspekcijsko tijelo u skladu s ovim Prijedlogom zakona ima pravo besplatno uzimati uzorke proizvoda stavljenih na tržište i dati ih na ispitivanje, što podrazumijeva i proizvode koji se prodaju na daljinu, budući se isti sukladno članku 6. Uredbe (EU) 2019/1020 smatraju stavljenim na tržište. Time je opravdano da se u troškove inspekcijskog postupka uvrste i predmetni troškovi kupnje proizvoda, a koje je dužan snositi gospodarski subjekt ukoliko se u okviru inspekcijskog postupka utvrdi da je proizvod nesukladan. Predloženim zakonom propisane su upravne mjere u provedbi inspekcijskog nadzora. Prije poduzimanja korektivnih mjera gospodarskog subjekta će se obavijestiti o poduzimanju mjera i omogućit će mu se izjašnjavanje u odgovarajućem razdoblju, ne kraćem od deset radnih dana, osim ako to nije moguće zbog hitnosti poduzimanja mjere u svrhu zaštite zdravlja i sigurnosti ili nekog drugog razloga povezanog s javnim interesom. Također se propisuje postupanje nadležnih tijela u slučaju proizvoda koji se nude na prodaju putem interneta ili drugim sredstvima prodaje na daljinu, a u svrhu uklanjanja ozbiljnog rizika. Predloženim zakonom ujedno se jasnije normativno strukturiraju prekršajne odredbe u smislu da su iste razrađene prema pojedinačnim obvezama gospodarskih subjekata te u skladu s tim i definirane novčane kazne imajući u vidu stupanj odgovornosti svakog pojedinog gospodarskog subjekta u distribucijskom lancu (proizvođač, ovlašteni zastupnik, uvoznik, distributer, pružatelj usluga provođenja narudžbi, vlasnik i korisnik). Kako bi se osiguralo učinkovito obavljanje zadaća tijela za nadzor tržišta i kako bi se izbjegla praznina u sustavu provedbe, u obuhvat gospodarskih subjekata uključeni su i pružatelji usluga provođenja narudžbi protiv kojih tijela za nadzor tržišta mogu poduzeti upravne mjere. Naime, s obzirom na nove oblike gospodarske aktivnosti u lancu opskrbe, koji uključuju slučajeve u kojima gospodarski subjekt djeluje i kao uvoznik za određene proizvode i kao pružatelj usluga provođenja narudžbi u pogledu drugih proizvoda (to je posebno slučaj s pružateljima usluga provođenja narudžbi koji obavljaju mnoge iste funkcije kao uvoznici), a koji se zbog svojeg novog oblika ne mogu lako uklopiti u tradicionalne lance opskrbe u skladu s postojećim pravnim okvirom, ovim Prijedlogom zakona propisano je kako se prekršajne odredbe primjenjuju i na ovaj gospodarski subjekt. Time će sada tijelima za nadzor biti omogućeno postupanje i prema ovom gospodarskom subjektu, a sve u cilju osiguranja sigurnosti potrošača i učinkovitijeg funkcioniranja unutarnjeg tržišta. Nadalje, gospodarskim subjektima propisana je visina novčane kazne s obzirom na njihovu ulogu u postupku stavljanja proizvoda na tržište ili stavljanja na raspolaganje na tržištu. Također, sukladno odredbama Uredbe (EU) 2019/1020, ovim Prijedlogom zakona propisana je novčana kazna za pružatelja usluga provođenja narudžbi. Ovim Prijedlogom zakona uređuje se donošenje provedbenih propisa, a za koje su nadležni čelnici tijela državne uprave sukladno njihovim nadležnostima. Nadalje, ukoliko se provedbeni propisi donose na temelju ovoga Prijedloga zakona potrebna je prethodna suglasnost čelnika tijela državne uprave nadležnog za gospodarstvo. Također, za njihovo stavljanje van snage nadležni su čelnici tijela državne uprave u čijem djelokrugu rada je predmet uređenja pojedinog propisa. Ujedno je propisano da važeći pravilnici ostaju na snazi do donošenja novih u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu ovoga Prijedloga zakona. Navedene odredbe imaju za cilj jasnije uređivanje uvjeta za stavljanje proizvoda na tržište što će u konačnici olakšati primjenu ovoga Prijedloga zakona u praksi. 3. Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći Prijedlogom zakona će se osigurati provedba Uredbe (EU) 2019/1020 u dijelu onih propisa iz Priloga I. Uredbe (EU) 2019/1020 koji su preuzeti temeljem ovoga Prijedloga zakona. Pri tome se uzima u obzir da su pojedini akti Europske unije iz Priloga I. Uredbe (EU) 2019/1020 preuzeti u nacionalni zakonodavni sustav posebnim propisima, a ne kroz ovaj Prijedlog zakona. Nadalje, kroz ovaj Prijedlog zakona osigurat će se provedba Uredbe (EU) 2019/1020 u širem smislu u kontekstu odredbi o Jedinstvenom uredu za vezu i prekograničnoj uzajamnoj pomoći, a vezane uz suradnju i koordinaciju inspekcijskih tijela u nadzoru tržišta. Osigurat će se visoka razina zaštite zdravlja i sigurnosti te zaštita potrošača, okoliša, javne sigurnosti i drugih javnih interesa. Nadalje, osigurat će se i provedba Uredbe (EZ) br. 765/2008 u dijelu koji se odnosi na opća načela stavljanja oznake CE. Također, ovim Prijedlogom zakona osigurat će se provedba Uredbe (EU) 2019/515, što će ojačati funkcioniranje unutarnjeg tržišta poboljšanjem odnosno osiguravanjem dosljedne i pravilne primjene načela uzajamnog priznavanja. Navedeno će u konačnici omogućiti daljnje jačanje konkurentnosti hrvatskog gospodarstva na način da će se onemogućiti stavljanje nesukladnih proizvoda na tržište jačanjem nadzora tržišta, pružanjem jasnijih, transparentnijih i sveobuhvatnijih pravila gospodarskim subjektima, jačanjem provjera sukladnosti i promicanjem bliskije prekogranične suradnje među provedbenim tijelima. Predloženim zakonom pozitivno će se utjecati i na budući razvoj zakonodavstva i tehničke infrastrukture što će ujedno doprinijeti daljnjem razvoju i jačanju konkurentnosti hrvatskog gospodarstva.