II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI 1. Ocjena stanja Zakon o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara („Narodne novine“, br. 69/99., 151/03., 157/03. - ispravak, 100/04., 87/09., 88/10., 61/11., 25/12., 136/12., 157/13., 152/14., 44/17., 90/18., 32/20. i 62/20.), uređuje postupak uklanjanja kulturnog dobra i okolnosti u kojima se iznimno može ukloniti kulturno dobro te poduzimanje posebnih mjera zaštite za vrijeme trajanja izvanrednih okolnosti koje može naredbom utvrditi ministar nadležan za kulturu, u slučaju potresa, poplave i drugih izvanrednih događaja. Prema članku 64. Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara, nadležno tijelo tj. konzervatorski odjeli Ministarstva kulture i medija i Gradski zavod za zaštitu spomenika kulture i prirode u Zagrebu, mogu iznimno od odredaba članka 62. Zakona, izdati suglasnost za uklanjanje nepokretnog kulturnog dobra ili njegova dijela, kada utvrde da se radi o dotrajalosti ili većim oštećenjima kojima je izravno ugrožena stabilnost građevine ili njezina dijela, te ona predstavlja opasnost za susjedne građevine i život ljudi, a ta se opasnost ne može na drugi način otkloniti. Suglasnost nadležno tijelo može izdati samo uz prethodno mišljenje Hrvatskog vijeća za kulturna dobra. Uzimajući u obzir da je u slučaju izvanrednih okolnosti potrebno žurno postupati, u suradnji i koordinaciji s drugim nadležnim tijelima, nužno je postupak uklanjanja građevina koje su zaštićene kao pojedinačno kulturno dobro i onih građevina koje su unutar zaštićene kulturno-povijesne cjeline urediti na način da se osigura brzo i učinkovito djelovanje u sprječavanju nastanka daljnje štete, posebno kada građevine neposredno prijete sigurnosti, zdravlju ljudi i drugim zgradama ili stabilnosti tla na okolnom području. U slučaju nastanka ili proglašenja izvanrednih okolnosti radi zaštite kulturnih dobara ministar nadležan za kulturu može prema članku 76. stavku 1. Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara naredbom utvrditi poduzimanje posebnih mjera zaštite za vrijeme trajanja izvanrednih okolnosti, što uključuje mjere za sprječavanje nastanka štete na kulturnim dobrima, utvrđivanje nastale štete, ublažavanje i njezino uklanjanje. Uzimajući u obzir da su u slučaju nastanka izvanrednih okolnosti, štetnim događajem širih razmjera zahvaćena brojna kulturna dobra, nužno je radi usklađenog djelovanja nadležnih tijela izdati odgovarajuće smjernice za stručno postupanje tijela koja su zadužena za zaštitu i obnovu kulturnih dobara. Iz navedenog razloga se predlaže ovlastiti ministra nadležnog za kulturu da može u slučaju nastanka izvanrednih okolnosti utvrditi konzervatorske smjernice za obnovu kulturnih dobara koja su zaštićena posebnim rješenjem te građevina unutar zaštićene kulturno-povijesne cjeline. Također je potrebno u izvanrednim okolnostima osigurati rad i suradnju svih specijaliziranih pravnih i fizičkih osoba koje obavljaju poslove zaštite i očuvanja kulturnih dobara, Hrvatskog restauratorskog zavoda kao javne ustanove kojoj je osnivač Republika Hrvatska, muzeja, knjižnica, arhiva zajedno sa sustavom civilne zaštite. 2. Osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom Predloženim zakonom uređuju se sljedeća pitanja: - detaljno se uređuje postupak uklanjanja kulturnih dobara u redovnim okolnostima i u slučaju nastanka ili proglašenja izvanrednih okolnosti (potresa, poplava, klizanja tla ili drugi izvanredni događaj) kada je nužno žurno i usuglašeno postupanje nadležnih tijela - dodatno se uređuju mjere zaštite kulturnih dobara za vrijeme trajanja izvanrednih okolnosti te daje ovlast ministru nadležnom za kulturu da može utvrditi konzervatorske smjernice za obnovu kulturnih dobara koja su zaštićena posebnim rješenjem te građevina unutar zaštićene kulturno-povijesne cjeline - prema odluci ministra nadležnog za kulturu osigurava se rad i suradnja u izvanrednim okolnostima svih specijaliziranih pravnih i fizičkih osoba koje obavljaju poslove zaštite i očuvanja kulturnih dobara, Hrvatskog restauratorskog zavoda kao javne ustanove kojoj je osnivač Republika Hrvatska, muzeja, knjižnica, arhiva zajedno sa sustavom civilne zaštite - nomotehnički se uređuje i ispravlja u članku 62. stavku 2. netočno upućivanje na odredbu članka 61.b stavka 4., umjesto na odredbu stavka 5. koja uređuje građenje i radove za koje je potrebno prethodno odobrenje - dopunjuju se prekršajne odredbe koje se odnose na nepostupanje po rješenjima nadležnog tijela i inspektora za kulturna dobra - određuje se dulji rok zastare za provedbu izvršenja rješenja donesenih temeljem Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara - precizira se djelokrug Hrvatskog vijeća za kulturna dobra. 3. Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći Predloženim zakonom osigurat će se uvjeti za brže postupanje i donošenje odluka nadležnih tijela za zaštitu i očuvanje kulturnih dobara u slučaju nastanka ili proglašenja izvanrednih okolnosti, te učinkovitu i odgovarajuću suradnju s drugim tijelima i subjektima zaduženim za postupanje u izvanrednim okolnostima (potres, poplava, klizanja tla ili drugi izvanredni događaj).