II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI Hrvatsko državljanstvo, pretpostavke za njegovo stjecanje i prestanak, uređene su Zakonom o hrvatskom državljanstvu („Narodne novine“, broj 53/91.) koji je stupio na snagu 8. listopada 1991. Izmjene i dopune ovoga Zakona objavljene su u „Narodnim novinama“, br. 70/91. – ispravak, 28/92., 113/93. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 4/94., 130/11., 110/15. i 102/19. Posljednjim izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu izmijenjen je, uz ostalo, članak 5. Zakona koji u stavku 2. sadrži odredbu prema kojoj podrijetlom stječe hrvatsko državljanstvo i osoba starija od 21 godine života, rođena u inozemstvu, čiji je jedan roditelj u trenutku njezina rođenja hrvatski državljanin, ako u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu tog Zakona podnese zahtjev za upis u evidenciju hrvatskih državljana, a Ministarstvo unutarnjih poslova prethodno utvrdi da ne postoje zapreke iz članka 8. stavka 1. točke 5. tog Zakona. Ujedno je posljednjim izmjenama i dopunama Zakona uvedena nova odredba članka 30.a stavka 2. prema kojoj se hrvatskim državljaninom smatra i osoba rođena u razdoblju od 8. siječnja 1977. do 8. listopada 1991., kojoj su u trenutku rođenja oba roditelja imala hrvatsko državljanstvo, ali joj je u evidenciji o državljanstvu upisano drugo državljanstvo, ako u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu tog Zakona podnese zahtjev za utvrđivanje hrvatskog državljanstva. Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu stupio je na snagu 1. siječnja 2020., čime se primjena navedenih odredbi podudara s početkom pandemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2. Zahtjeve za utvrđivanje hrvatskog državljanstva po navedenim pravnim osnovama uglavnom podnose osobe koje nemaju odobren boravak u Republici Hrvatskoj. Stoga je stupanje na snagu spomenutih zakonskih odredbi s ograničenim vremenom primjene dovelo do povećanog broja zahtjeva koji se podnose putem diplomatskih misija ili konzularnih ureda Republike Hrvatske u inozemstvu, što je dodatno otežano epidemiološkom situacijom uzrokovanom bolesti COVID-19. U novonastalim uvjetima, diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske u inozemstvu dužni su poštivati epidemiološke mjere države u kojoj imaju sjedište i svoj rad uskladiti s propisanim mjerama. Za pristup u diplomatsko-konzularna predstavništva radi podnošenja zahtjeva unaprijed se zakazuju termini na koje se, s obzirom na situaciju, čeka i do šest mjeseci, odnosno pojedine diplomatske misije ili konzularni uredi Republike Hrvatske u inozemstvu već imaju popunjene termine za predaju zahtjeva do kraja ove godine, do kad su na snazi odredbe članaka 5. stavka 2. i članka 30.a stavka 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu. Iz navedenih objektivnih razloga, veliki broj osoba na koje se odnose navedene zakonske odredbe onemogućen je u podnošenju zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva u propisanom zakonskom roku, čime se ne bi ostvarila namjeravana svrha donesenih zakonskih izmjena. Stoga se predloženom izmjenom Zakona omogućuje da zahtjeve podnesu i one osobe koje su se već obratile nadležnoj diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu Republike Hrvatske u namjeri da podnesu zahtjeve po navedenim pravnim osnovama, ali nisu uspjele dobiti termin u ovoj godini. Prema podacima Ministarstva unutarnjih poslova, u 2020. zaprimljeno je sveukupno 1923 zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, uključujući sve pravne osnove upisa u knjigu državljana gdje stranke popunjavaju obrazac zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva (članak 4. i 5. stavak 2. Zakona za osobe starije od 21 godine, rođene za vrijeme važenja Zakona o hrvatskom državljanstvu, te članak 30. stavak 1. i članak 30.a stavak 2. Zakona za osobe rođene do 8. listopada 1991.). Od navedenog broja, 871 zahtjev odnosio se na članak 5. stavak 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu, a 148 zahtjeva na članak 30.a stavak 2. Zakona. U 2021., do 30. rujna 2021., zaprimljeno je približno 2400 zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, a od navedenog broja, 998 zahtjeva odnosi se na članak 5. stavak 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu, dok se 152 temelji na odredbi članka 30.a stavka 2. Zakona.