II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA Ako Izmjene Zakona stupaju na snagu od 01.01.2023. godine po hitnom postupku i ako će maksimalni porez na dohodak od paušala na turizam biti uračunat u referentnu 2023. godinu, kako će jedinice lokalne samouprave moći po hitnom postupku predlagati tako važne odluke o visinama paušalnog poreza na turizam ako je zakonski rok za donošenje odluke do 15.12.2022. godine? Koji će to grad u ovom kratkome periodu ići sa drastičnim povećanjem paušalnog poreza na turizam do 15.12., da ne bi doživio financijski brodolom u fiskalnom izravnanju 2025. godine kada će referentna 2023. godina biti uračunata u petogodišnji prosjek? Člankom 3. stavkom 2. Pravilnika o paušalnom oporezivanju djelatnosti iznajmljivanja i organiziranja smještaja u turizmu propisano je da, iznimno od stavka 1. navedenog članka, predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave može donijeti odluku o visini paušalnog poreza prema ulicama u naselju. Slijedom navedenog, uvođenjem maksimalnog poreza na dohodak od paušala na turizam, ista odredba Pravilnika neće moći biti primjenjiva. Nadalje, pitam se tko je nadležan za kontrolu plaćanja paušalnog poreza? To sigurno nisu gradovi i općine. Kontrolu valjda provode neke Primljeno na znanje. Odluka o visini poreza na dohodak ostvaren od najma, zakupa, iznajmljivanja stanova soba i postelja putnicima i turistima te imovinskih prava (paušalni porez u turizmu) ne donosi na temelju ovoga Zakona već Zakona o porezu na dohodak i to je autonomno pravo jedinice lokalne samouprave već niz godina. Nadalje, netočna je tvrdnja da se ovim Zakonom potiče jedinice lokalne samouprave na povećanje paušalnog oporezivanja djelatnosti iznajmljivanja i organiziranja smještaja u turizmu. Međutim, neke od jedinica lokalne samouprave taj porez svojom odlukom propisuju na minimalan iznos i koristile sredstva fiskalnog izravnanja, što nije opravdano. Naime, fiskalnim izravnanjem nastoji se osigurati usporediva razina javnih usluga u lokalnim jedinicama uz usporedivo porezno opterećenje. Cilj je, dakle, procijeniti fiskalni kapacitet (mogućnost prikupljanja prihoda) lokalnih jedinica i pomoći onima čiji je kapacitete ispodprosječan. Do sada se u izračunu tog kapaciteta nije uzimao paušalni porez u turizmu pa su sredstva pomoći dobivale i one jedinice koje su imale prilično velik kapacitet za povećanje poreznog prihoda temeljem paušalnog poreza u turizmu. Ovim prijedlogom Zakona tako nešto bi se onemogućilo, što znači da će pravo na pomoć imati one jedinice koje nemaju mogućnost povećanja prihoda od poreza na dohodak do prosječne razine. druge državne institucije. Gradovi i općine su osuđene na milost i nemilost funkcioniranja pravne države i državnih tijela koja bi trebala kontrolirati provođenje hrvatskih zakona. Tko to garantira da će se učetverostručiti prihodi općina i gradova ako se uvede maksimalni iznos poreza? Prije će se prepoloviti broj poreznih obveznika koji će plaćati paušalni porez, te ćemo imat još veću štetu nego što je sada imamo. Smatram da je mijenjanje Zakona totalno ishitreno i bez ikakvog temelja. 4 Milan Šulter