II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI Zakonom o lokalnim izborima („Narodne novine“ br. 144/12.) uređeni su izbori u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave. Lokalni izbori se održavaju treće nedjelje u svibnju, svake četvrte godine. To su jedini preostali izbori koji se u Republici Hrvatskoj provode za neko od predstavničkih tijela, a na kojima ne postoji mogućnost preferencijalnog glasovanja. Institut preferencijalnog glasovanja uveden je u hrvatski izborni sustav radi jačeg utjecaja birača na izbor kandidata, osnaživanja povjerenja birača u izbore i poticanja snažnijeg odaziva na izbore. Uvođenje preferencijalnog glasovanja inicirali su sami birači, preko nekoliko inicijativa građana a dosadašnja praksa u Republici Hrvatskoj je pokazala kako većina hrvatskih građana podržava preferencijalno glasovanje i kako ga vidi kao iskorak naprijed u demokratskoj praksi. Relevantna istraživanja pokazala su da hrvatski građani snažno podupiru uvođenje preferencijalnog glasovanja i na lokalnoj razini, a dosadašnja praksa je utvrdila da uvođenje preferencijalnog glasovanja ima pozitivne učinke na izborni proces i jačanje povjerenja građana u institucije kao i jačanja osobne odgovornosti izabranih kandidata. Stoga smo mišljenja da ne postoji niti jedan valjani razlog zbog čega se institut preferencijalnog glasovanja ne bi primijenio na lokalne izbore 2017. godine. Izmjenama i dopunama Zakona o lokalnim izborima uvodi se institut preferencijalnog glasovanja na izborima za članove predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, na način da svaki birač može preferencijalno glasovati za jednog kandidata ili kandidatkinju s kandidacijske liste. Također se usklađuju tehničke pretpostavke s uvođenjem instituta preferencijalnog glasovanja (izgled glasačkog listića, važeći i nevažeći listići, način utvrđivanja redoslijeda izabranih kandidata i kandidatkinja, način određivanja zamjenika kandidata i kandidatkinja…). Također se propisuje ukidanje obveze ovjere očitovanja o prihvaćanju kandidature kod javnog bilježnika ili nadležnog izbornog povjerenstva, kao zastarjele birokratske barijere koja otežava i poskupljuje mogućnost kandidature, te je u koliziji s prekršajnim odredbama Zakona o lokalnim izborima.