II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI 1. Ocjena stanja Važećim Zakonom o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (»Narodne novine«, br. 117/93., 69/97., 33/00., 73/00., 127/00., 59/01., 107/01., 117/01., 150/02., 147/03., 132/06., 26/07. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 73/08., 25/12., 147/14. i 100/15.) u članku 30. točki 6. propisano je da općine ili gradovi mogu uvesti porez na tvrtku ili naziv. Člankom 42. tog Zakona propisano je da: - su obveznici poreza na tvrtku ili naziv pravne i fizičke osobe koje su obveznici poreza na dobit ili poreza na dohodak i registrirane su za obavljanje djelatnosti - su osobe iz stavka 1. ovoga članka koje u svome sastavu imaju poslovne jedinice (prodavaonice, pogone, radionice, prodajna mjesta) obveznici poreza na tvrtku za svaku poslovnu jedinicu - da obveznici poreza na tvrtku koji ne obavljaju djelatnost ne plaćaju porez na tvrtku - da se porez na tvrtku ili naziv plaća u godišnjem iznosu koji propisuju općina ili grad, a ne može iznositi više od 2.000,00 kuna po svakoj tvrtki ili nazivu - da obračun i način plaćanja poreza na tvrtku ili naziv uređuju svojom odlukom općina ili grad i - da je porez na tvrtku ili naziv prihod općine ili grada na području kojih je sjedište ili prebivalište ili uobičajeno boravište obveznika toga poreza. Ako obveznik poreza na tvrtku u svome sastavu ima poslovne jedinice porez na tvrtku za poslovnu jedinicu prihod je općine ili grada na čijem se području poslovna jedinica nalazi. U kolovozu 2015. godine Vlada Republike Hrvatske usvojila je Akcijski plan za smanjenje administrativnog opterećenja gospodarstvu. Temeljem istog provedeno je smanjenje opterećenja u području trgovine i posredovanja u prometu nekretnina. Spomenuti Akcijski plan utvrdio je Standard Cost Model (Standardni troškovni model, SCM) za provedbu mjerenja administrativnog opterećenja, a s ciljem daljnjeg smanjenja istog za minimalno 20% do kraja 2016. u, pored ostalih, području pokretanja poslovanja trgovačkog društva i obrta. Nacionalnim programom reformi 2016., koji je Vlada Republike Hrvatske prihvatila na svojoj 17. sjednici, u okviru općeg cilja II. Lakši uvjeti poslovanja i bolja investicijska klima, posebnog cilja (6) Smanjenje administrativnog opterećenja i troškova poslovanja poduzeća, predviđena je reformska mjera 1. Uklanjanje regulatornih i administrativnih prepreka i opterećenja poslovanju i investicijama. U praksi je utvrđeno da porez na tvrtku ili naziv predstavlja prekomjerno opterećenje poduzetnicima u odnosu na učinak prihoda od tog poreza na proračune jedinica lokalne samouprave koje su uvele porez na tvrtku ili naziv te da je slijedom navedenog i u skladu s mjerama koje su predviđene prethodno navedenim aktima planiranja isti potrebno ukinuti. 2. Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom Ovim se Zakonom predlaže ukinuti mogućnost da općine ili gradovi mogu uvesti porez na tvrtku ili naziv. Također se predlaže ukinuti odredbe tog Zakona kojima su propisani obveznici, obračun i način plaćanja te pripadnost poreza na tvrtku ili naziv. 3. Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći Očekuje se da će predložene izmjene Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave doprinijeti ostvarenju ciljeva i mjera utvrđenih Nacionalnim programom reformi 2016. i Akcijskim planom za smanjenje administrativnog opterećenja gospodarstvu. Također se predviđa da će se ukidanjem poreza na tvrtku ili naziv smanjiti opterećenje za poduzetnike i time doprinijeti osnivanju većeg broja trgovačkih društava i obrta te da će se ujedno poboljšati poslovnu klimu u Republici Hrvatskoj.