II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI Zakonom o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi uređuju se jedinice lokalne samouprave i jedinice područne (regionalne) samouprave, njihov djelokrug i ustrojstvo, način rada njihovih tijela, nadzor nad njihovim aktima i radom te druga pitanja od značenja za njihov rad. Predloženim izmjena i dopunama predlaže se da se na temelju odluke predstavničkog tijela veliki gradovi koji imaju više od 35.000 stanovnika i gradovi sjedišta županija, pored poslova iz članka 19.a ovoga Zakona, na svom području mogu obavljati i poslove iz djelokruga županije. Za obavljanje tih poslova gradovima pripadaju prihodi razmjerni preuzetim poslovima, u skladu sa zakonom. Uz obavljanje određenih poslova iz djelokruga županije gradovi preuzimaju i osnivačka prava nad ustanovama i drugim pravnim osobama koje su vezane uz obavljanje tih poslova. Preuzimanje poslova iz djelokruga županije od strane velikog grada, odnosno grada sjedišta županije regulira se ugovorom. Nadalje predloženim izmjena i dopunama olakšava se raspisivanje referenduma na zahtjev građana jer se smanjuje postotak s 20% na 10%, za odluku bi se tražilo da je ZA 25% birača, a ne više izlaznost od preko 50%. Smanjuje se broj vijećnika za više od 2.000. Ukida se mjesečna naknada vijećnicima i ona može biti zakonski ograničena samo po sjednici, isto se primjenjuje i za ostale osobe u upravnim tijelima ustanova. Predlaže se ograničenje na 2 mandata načelnika, gradonačelnika i župana. Predlaže se također lakše raspisivanje referenduma o opozivu od 10% birača (a ne 20%) i donošenje odluke od većine koja je istovjetna onoj s kojom je gradonačelnik izabran Zamjenik se bira samo u velikim gradovima, sjedištima županija i županijama, na taj način se smanjuje broj zamjenika s oko 750 na 120 (tu su uključeni i manjinski zamjenici koji su temeljem ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina). Općine i gradovi do 5.000 stanovnika nemaju upravu već za njih poslove obavljaju veliki gradovi, sjedišta županija ili drugi gradovi kojima gravitiraju uz suglasnost vlade (ima dosta gradova ispod 35.000 stanovnika koji su nekada bili sjedišta velikih općina). U malim mjesnim odborima do 1000 stanovnika vijeće bi se biralo na zboru građana, a ne na izborima po pravilima lokalnih izbora, radi ušteda. Predloženim izmjena ubuduće ne bi Vlada imenovala povjerenike već Hrvatski sabor. Briše se rješenje o istovremenom raspuštanju nakon dva neizglasavanja proračuna. Predlaže se profesionalno obnašanje dužnosti samo za izvršne dužnosnike u jedinicama većim od 10.000 stanovnika, a od 5 do 10000 odlučuje vijeće o tome. U onim jedinicama s manje od 5000 predlaže se da imaju volontere, a takvih je blizu 400 općina i gradova. Svim predloženim izmjena i dopunama uvodi se niz ušteda i racionalizacija, jača se neposredna demokracija te se jača borba protiv korupcije i klijentelizma.