II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA 1DFUWSULMHGORJD]DNRQDSULSUHPOMHQMHX]LPDMXüLX RE]LUSUHSRUXNH9LMHüD(XURSHL2(&'DDOLL 326/-(',&(.2-(û('212â(1-(0=$.21$ NRPSDUDWLYQXSUDNVXGUåDYDþODQLFD(XURSVNHXQLMHWH 352,67(û,3UHSRUXNHPHÿXQDURGQLKWLMHOD GUXJLKGUåDYDNRMHLPDMX]DNRQVNLXUHÿHQRSRGUXþMH Smatramo da temeljne preporuke GRECO-a i ORELUDQMD6NUHüHPRSR]RUQRVWNDNRXNRPHQWDULPD OECD-a nisu implementirane u Nacrt prijedloga SUHSRUXND2(&'DRQDþHOLPDWUDQVSDUHQWQRVWLL Zakona o lobiranju. Iz preporuke GRECO-a je jasno integriteta u lobiranju stoji kako države ne bi trebale GDMHXSXüHQDGXåQRVQLFLPDDQHORELVWLPDV izravno kopirati pravila i smjernice iz jedne jurisdikcije ciljem da se rad dužnosnika kroz objavu kontakta s u drugu. Umjesto toga, trebale bi procijeniti potencijal i ORELVWLPDXþLQLWUDQVSDUHQWQLMLPDQHVXSURWQR RJUDQLþHQMDUD]OLþLWLKSROLWLþNLKLUHJXODWRUQLKRSFLMDWH Smatramo da se ovim Nacrtom cjelokupno težište SULPLMHQLWLOHNFLMHQDXþHQHXGUXJLPVXVWDYLPDQD propisa stavlja na lobiste, bez ikakvih obaveza za vlastiti kontekst. Vezano uz komentar "da se ovim dužnosnike, a sinkronost odredbi na obje strane je Nacrtom cjelokupno težište propisa stavlja na lobiste, NOMXþGDELSURSLVXSURYHGELGDRFLOMDQHUH]XOWDWH,] bez ikakvih obaveza za dužnosnike", treba imati na OECD-ove preporuke o "potrebi uspostavljanja umu kako se na dužnosnike primjenjuju i drugi propisi, VXVWDYD]DMDþDQMHHWLþQRVWLLLQWHJULWHWDRVREDQD koji su dio antikorupcijskog pravnog okvira, primjerice najvišim izvršnim funkcijama i saborskih zastupnika =DNRQRVSUMHþDYDQMXVXNREDLQWHUHVD=DNRQRSUDYX WHQDORNDOQRMUD]LQLWDNRÿHUMHMDVQRGDRYDMSURSLV na pristup informacijama, Kodeks ponašanja državnih WUHEDGRYHVWLGRMDþDQMDLQWHJULWHWDGXåQRVQLNDDWR dužnosnika u tijelima izvršne vlasti, i dr. Spomenutim VHPRåHSRVWLüLXNROLNRORELUDQHRVREHUDQJD .RGHNVRPXMHGQRMHRGUHÿHQRNDNRMHGXåQRVQLN dužnosnika budu u obavezi javno deklarirati održane GXåDQSULOLNRPNRQWDNDWDVWUHüLPRVREDPDSD]LWLGD VDVWDQNHVDVYLPORELVWLPDNDRãWRMHVOXþDMV se ne dovede ili da ga se ne dovode u situaciju Europskom komisijom ili zastupnicima u Europskom sukoba interesa, te treba paziti da ne dovede druge u parlamentu. situaciju sukoba interesa, a o važnim sastancima s WUHüLPRVREDPDMDYQRVWVHREDYMHãWDYDQDPUHåQLP stranicama tijela u kojem dužnosnik obnaša dužnost RGQRVQRSXWHPGUXãWYHQLKPUHåD þODQDN18.). 8 ,YDQ=LGDUHYLü(XURSVNDFLYLOQDLQLFLMDWLYD Primljeno na znanje Zagreb 3RYHüDQDMHJRUQMDJUDQLFDQRYþDQLKVDQNFLMD]D II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA IL]LþNXLL]DSUDYQXRVREX%ULVDQRMHUD]JUDQLþHQMH obveza lobista koji lobiraju bez naknade i onih uz 326/-(',&(.2-(û('212â(1-(0=$.21$ naknadu. 352,67(û,6WUXNWXUD=DNRQD Podržavam donošenje Zakona koji bi trebao, barem QDþHOQRLXSRþHWQLPNRUDFLPDGDXUHGLPDWHULMX lobiranja koja je u našoj kulturi i dalje nepoznanica i sinonim je za manipulativne radnje pojedinaca ili RUJDQL]DFLMDVDYHOLNLPL]YRURPQRYþDQLKVUHGVWDYDL PRüL.DNRVHUDGLR=DNRQXL]RNYLUD antikorupcijskih zakona, te percepciji javnosti o raširenoj i sveprisutnoj korupciji na svim nivoima YODVWLLXVYLPVIHUDPDMDYQLKVOXåELLVWLþHPQXåQRVW SRYHüDQMDQRYþDQLKVDQNFLMDNRMHVXSUHGYLÿHQHX =DNRQX1DWDMQDþLQüHVHGHORYDWLRGYUDüDMXüH SUHYHQWLYQRLSVLKRORãNLWHüH]DNRQRGDYDFSRND]DWL viši nivo interesa za primenom Zakona u praksi. Isto tako držim da je neophodno urediti materiju "lobiranja bez naknade" koja po ovom Nacrtu nije QRUPDWLYQRREXKYDüHQD 9 9ODKRYLü*UXSDGRR Primljeno na znanje II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA %ULVDQRMHUD]JUDQLþHQMHREYH]DORELVWDNRMLORELUDMX bez naknade i onih uz naknadu. 326/-(',&(.2-(û('212â(1-(0=$.21$ 352,67(û,3RVOMHGLFHNRMHüHGRQRãHQMHP ]DNRQDSURLVWHüL Izražena je želja predlagatelja, ali i posljedica koju RþHNXMHGRQRãHQMHPRYRJ]DNRQDGDVH XVSRVWDYRP5HJLVWUDRPRJXüLXYLGXVYHRVREHNRMH VHEDYHORELUDQMHPX5+0HÿXWLPXVDPRPWHNVWX =DNRQDVHRGXVWDMHRGRYRJSULVWXSDLQDPHüHVH REDYH]DXSLVDX5HJLVWDULVNOMXþLYRORELVWLPD]D QDNQDGXþLPHüHYHOLNLGLRORELVWDRVWDWLYDQ 5HJLVWUD'UXJLPULMHþLPDRQHNRMLVXQD(8UD]LQL WDNRÿHUSUHSR]QDWLNDRORELVWLVHRYGMHL]X]LPDX VNXSLQXNRMXSUHGODJDWHOMGUXJDþLMHWUHWLUDXSRJOHGX upisa u Registar i ostalih povezanih obaveza. Smatramo, a to pokazuje i praksa na razini EU, da upis u registar podiže transparentnost i razinu povjerenja u demokratskom procesu. Takva obaveza VLJXUQRQHüHSRWLFDWLUD]OLþLWHVXEMHNWHGDVH registriraju i budu transparentni prema tijelima javne YODVWLãWR]QDþLGDüHXUHJLVWUXL]RVWDMDWLYHOLND YHüLQDVXEMHNDWDNRMLüHLGDOMHORELUDWLDOLQMLKRYH DNWLYQRVWLQHüHELWLYLGOMLYH8WRPVPLVOXRYDNR SRVWDYOMHQUHJLVWDUQHüHPRüLLVSXQLWLVYRMXIXQNFLMXL SRYHüDWLWUDQVSDUHQWQRVWQLWLüHMDYQRVWGRELWL SRWUHEDQXYLGXXNXSQHORELVWLþNHDNWLYQRVWL 10 +59$76.$2'9-(71,ý.$.2025$ 'MHORPLþQRSULKYDüHQ 3ULKYDüDVHSULMHGORJ]DEULVDQMHRGUHGEHþODQND11. stavka 3. Nacrta prijedloga zakona. Nadalje, detaljni U nastavku se iznose primjedbe i prijedlozi Hrvatske SRGDFLNRMLüHVHXSLVLYDWLX5HJLVWDUWHRQLNRMLüHELWL RGYMHWQLþNHNRPRUHQD1DFUWSULMHGORJD=DNRQDR GRVWXSQLMDYQRVWLSURSLVDWüHVH3UDYLOQLNRP ORELUDQMX+UYDWVNDRGYMHWQLþNDNRPRUDSUHGODåH 3UDYLOQLNRPüHVHWDNRÿHUXUHGLWLWHKQLþNHL EULVDQMHRGUHGEHþODQND11. stavka 3. Nacrta organizacijske mjere zaštite osobnih podataka. Javna prijedloga Zakona o lobiranju koja glasi: ÄUpis u GRVWXSQRVWSRGDWDNDELWüHUHJXOLUDQDVXNODGQR Registar za lobiste koji ne lobiraju za naknadu je SURSLVLPDNRMLPDVHXUHÿXMHQDYHGHQRSUDYQR dobrovoljan.³S tim u vezi, prije svega ukazuje se na SRGUXþMH þLQMHQLFXGDMHRGUHGERPþODQND2WRþNH2. Nacrta SULMHGORJD=DNRQDORELVWGHILQLUDQNDRIL]LþNDLOL pravna osoba koja lobira te podrazumijeva: a) lobiste koji za naknadu lobiraju za korisnike lobiranja, XNOMXþXMXüLNRQ]XOWDQWHNRMLVHEDYHORELUDQMHPL profesionalne lobiste, b) lobiste koji lobiraju za poslodavca kod kojeg su zaposleni, te c) organizacije ili tijela koja predstavljaju profesionalne, poslovne ili GUXJHVHNWRUVNHLQWHUHVHXNOMXþXMXüLSURIHVLRQDOQD gospodarska i interesna udruženja, udruženja poslodavaca i organizacije civilnog društva. 1DYHGHQDGHILQLFLMDORELVWDQHXNOMXþXMHRVREHNRMH QHORELUDMX]DQDNQDGXVOLMHGRPþHJDMHRGUHGED þODQND11. stavka 3SURWXUMHþQDRGUHGELþODQND2. te se osnovano postavlja pitanje smatraju li se osobe koje ne lobiraju za naknadu lobistima i primjenjuju li VHQDWHRVREHXRSüHXNRMHPGLMHOXLQDNRMLQDþLQ RGUHGEH=DNRQDRORELUDQMX,PDMXüLXYLGXQDYHGHQX SURWXUMHþQRVWLXNROLNRMHLQWHQFLMD]DNRQRGDYFDGDVH lobiranje zaista može obavljati za naknadu ili bez QDNQDGH+UYDWVNDRGYMHWQLþNDNRPRUDSURWLYLVH PRJXüQRVWLORELUDQMDEH]QDNQDGHWHSUHGODåHGDVH DNWLYQRVWORELUDQMDUHJXOLUDQDQDþLQGDMHDNWLYQRVW ORELUDQMDPRJXüHREDYOMDWLVDPR]DQDNQDGXWHGD svi lobisti imaju obvezu upisa u Registar lobista. 3ULPMHQRPRGUHGEHþODQND11. stavka 3. Nacrta prijedloga Zakona o lobiranju narušilo bi se temeljno QDþHORWUDQVSDUHQWQRVWLORELUDQMDVRE]LURPGDLVWD SUHGYLÿDPRJXüQRVWQHXSLVLYDQMDVYLKORELVWDX =DNRQRPSUHGYLÿHQL5HJLVWDUORELVWD6RE]LURPQD smisao donošenja Zakona o lobiranju, Hrvatska RGYMHWQLþNDNRPRUDVPDWUDGDELþDNLXVOXþDMX PRJXüQRVWLORELUDQMDEH]QDNQDGHWUHEDORSURSLVDWL obvezu upisa u Registar i onih lobista koji lobiraju bez naknade (ili druge koristi), jer bi se time ostvarilo WHPHOMQRQDþHORWUDQVSDUHQWQRVWLDQHELVHXPDQMLOD PRJXüQRVWLOLYROMDSRMHGLQDFDXGUXJDLOLLQWHUHVQLK skupina pristupu i komunikaciji sa državnim tijelima, WLPYLãHX]HYãLXRE]LUþLQMHQLFXGDVXXSUDYRQHNH RGQDMYHüLKORELVWLþNLKVNXSLQDXSUDYRQHYODGLQH RUJDQL]DFLMH 1*2V 'RGDWQRVHLVWLþHGDRVLP RWYDUDQMDPRJXüQRVWLQHWUDQVSDUHQWQRJORELUDQMD dobrovoljnost upisa u Registar stvara pravnu QHVLJXUQRVWREYH]HORELVWDL]þODQND20., stavak 3. =DNRQDDNRMRPVHSUHGYLÿDREYH]DSRGQRãHQMD izvještaja o provedenom lobiranju lobista koji ne bi imali obvezu upisa u Registar. Navedeni prijedlog odredbe stvara nejasnu obvezu potencijalnog REYH]QLNDSRGQRãHQMDL]YMHãüDDGUHVDWDQDYHGHQH pravne norme, s obzirom kako ista ostavlja PRJXüQRVWQHSRGQRãHQMDL]YMHãüDORELVWDQDQDþLQ GDLVWLPDRPRJXüXMHGDVDPRVWDOQRRFLMHQHNDNR njihova aktivnost nije Ästrukturirana i organizirana³te se izuzmu iz primjene Zakona, a postoji i vrlo realna PRJXüQRVWGDSRMHGLQLVXEMHNWLMHGQRVWDYQRQHüH percipirati da su obveznici postupanja sukladno odredbama ovog zakona s obzirom na visoku razinu QHRGUHÿHQRVWLQDYHGHQHSUDYQHQRUPH2VLP QDYHGHQRJDPRJXüQRãüXGREURYROMQRJXSLVDX 5HJLVWDURQHPRJXüDYDVHQDG]RUQDIXQNFLMD 3RYMHUHQVWYD]DVSUMHþDYDQMHVXNREDLQWHUHVDWH DNWLYQLQDG]RUL]YUãHQMDREYH]DGRVWDYOMDQMDL]YMHãüD 3RYMHUHQVWYXVRE]LURPQDþLQMHQLFXGD 3RYMHUHQVWYRQHüHLPDWLLQVWUXPHQWSURYMHUH odnosno popis obveznika podnošenja Izvještaja. 6KRGQRQDYHGHQRPHDXFLOMXSRYHüDQMD transparentnosti, ukoliko se i prihvati rješenje po NRMHPMHORELUDQMHPRJXüHREDYOMDWL]DQDNQDGXLOL bez naknade, predlaže se propisati da svi lobisti imaju obvezu upisa u Registar, dok bi eventualno REYH]DSRGQRãHQMDL]YMHãüDPRJODRYLVLWLR NRQNUHWQRSRGX]HWLPORELVWLþNLPDNWLYQRVWLPD RQL koji su se u danom razdoblju bavili lobiranjem prijavili ELQDYHGHQXþLQMHQLFXVXNODGQR]DNRQX 1DGDOMH