S time bismo završili ovu točku iznošenja stajališta pa idemo na sljedeću, a to je:
- Konačni prijedlog Zakona o ovlasti Vlade RH da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga HS-a, drugo čitanje, P.Z. br. 172
Predlagatelj je Vlada RH temeljem čl. 85. Ustava RH i čl. 172. i 190. Poslovnika HS-a. Prigodom rasprave o ovoj točki dnevnog reda primjenjuju se odredbe poslovnika koje se odnose na drugo čitanje zakona. Amandmani se mogu podnositi do kraja rasprave. Raspravu su proveli Odbor za zakonodavstvo te Odbor za Ustav, poslovnik i politički sustav.
Želi li predstavnik predlagatelja dati dodatno obrazloženje? Da, poštovani ministar pravosuđa, uprave i digitalne transformacije Damir Habijan. Izvolite.
Damir HabijanZahvaljujem. Poštovani potpredsjedniče, uvažene kolegice i kolege.
Dakle, ovo je prijedlog zakona odnosno konačni prijedlog zakona koji svake godine ovdje u visokom domu predstavljamo i u konačnici usvajamo. Cilj je naravno održati kontinuitet obnašanja državne vlasti stoga smo i predložili u ovom obliku ko što ste dobili u materijalima, dakle u ovim važećim odnosno postojećim zakonom o ovlastima Vlade RH da uredbom uređuje pojedina pitanja iz djelokruga HS-a, vlada je ovlaštena uredbama uređivat pitanja tekuće gospodarske politike koja je u djelokrugu HS-a osim naravno izmjena državnog proračuna isto tako kao što je pitanje propisivanja poreza i naravno onih pitanja koja prema samom Ustavu RH može uređivat jedino i isključivo HS.
Kad je riječ o zakonskoj razradi ove ustavne norme za primjenu zakona na delegacije, ista je sadržana u odredbama čl. 88. Ustava. Isto tako kao što znamo uredbe na temelju zakonske ovlasti ne mogu imat povratno djelovanje, isto tako imaju svoj vremenski periodu u kojem mogu biti na snazi to je godinu dana, naravno ako HS ne odluči drugačije.
Što se tiče razlike između prvog i drugog čitanja ona je sadržana konkretno u odredbi čl. 4. odnosi se na Uredbu o izmjeni Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju koje je Vlada RH donijela upravo na temelju ovog zakona, kao i o Uredbi o plaćama u Državnom uredu za reviziju, a koje vrijede na dan stupanja na snagu ovog zakona ostaje na snazi do 15. prosinca 2026.g., a sve sukladno odredbi čl. 88. st. 3. Ustava koje sam već i ranije spomenuo. Eto to bi bile glavne odrednice ovog konačnog prijedloga, ja sam siguran ako će bit potrebe da možemo i tijekom replika dat dodatno pojašnjenje. Zahvaljujem.
Hvala lijepo. Poštovani potpredsjedniče, HS-a, poštovani ministre. Ja ću se baš referirati na odredbu čl. 4. koja je razlika između prvog i drugog čitanja, dakle odredbom čl. 4. u ovoj uredbi postoje u konačnom prijedlogu zakona dakle dvije uredbe koje predlažete da ostaju na snazi do 15. prosinca '26.. Jedna uredba je Uredba o izmjeni Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju koja je iz '23.g., dakle koja je donešene '23.g. i ona će ostati na snazi do kraja prema prijedlogu ovog zakona do kraja 2026..
Ja pretpostavljam da ste u primjeni dobili od resornog ministarstva, dakle vi ste ministarstvo koje predlaže ovaj zakon, ali dobili obrazloženje od resornog ministarstva što se je to dogodilo, zašto ćemo imati uredbu koja će na kraju bit na snazi tri godine? Hvala lijepo.
Damir HabijanZahvaljujem. Uvaženi potpredsjedniče, uvažena zastupnice zahvaljujem i na vašem pitanju. Ko što ste i sami rekli uvodno u pitanju mi kao ministarstvo predlažemo ovaj zakon, druga ministarstva koja imaju ovakve situacije, dakle imaju uredbe koje su donijete sa zakonskom snagom nazovimo ih tako predlažu iz svojih resora ako imaju takve situacije tamo gdje je potrebno da se produlji njihova primjena.
Sami ste rekli da je riječ o uredbi iz 2023.g., ono što znam i što sam se informirao sa kolegom Fuchsom u proceduri je zakon koji se odnosi na predmetnu uredbu, ja sam siguran da će slijedom toga uskoro i zakon biti ovdje u saborskim klupama, do tog razdoblja mi moramo imati pokriveno pod navodnicima temeljem načela zakonske delegacije upravo na ovaj način i kroz ovaj zakon i predmetni sadržaj predmetne uredbe.
Druga stvar dal je to ovaj vremenski period u redu ili nije, ali to je pitanje više za ministra Fuchsa nego za ministra pravosuđa. Hvala.
Hvala potpredsjedniče. Poštovani g. ministre, sve ste vi to nama doduše objasnili i rekli i znamo da se te uredbe na u kojim momentima se zapravo donose i u kojem vremenskom periodu. Zapravo moje pitanje ide prema jednom tehničkom momentu, čisto da li nam možete reći koliko takovih uredbi u tom roku od godinu dana se zapravo donese na nivou Vlade, a mimo Hrvatskog sabora.
Damir HabijanZahvaljujem poštovani zastupniče. Ako gledamo proteklo razdoblje odnosno 2024. godinu nije bilo niti jedne takve uredbe. Prema tome ovo su situacije koje ono što sam rekao i uvodno, osiguravaju kontinuitet zapravo, održavanje kontinuiteta vlasti za onaj period kada HS, ovaj visoki dom ne zasjeda. Prema tome kada se pojavi takva potreba, a ne ulazi u ona ograničenja bilo ustavna, bilo materijalna kada nije moguće niti temeljem ovog zakona izmijeniti ili donijeti ili predložiti određene uredbe, onda se to može upotrijebit. Kažem u proteklom periodu toga nije bilo. Ovo što je kolegica Anka Mrak Taritaš spomenula odnosi se na 2023. godinu. Hvala.