BASNOSLOVNE ZARADE TAXI VOZAČA !?
Prenosim jedan vrlo informativni komentar Igora Tropana na tvrdnju kako je jedan taxi vozać zaradio u tjedan dana 4.345,56 EUR. Ali donosim i šaljivu reakciju jednog taxiste (Levanat) kako je on zaradio 20.000,5 EUR 🙂
Komentar je jako informativan za one koje zanimaju činjenice.
****
ODGOVOR NA TVRDNJU O ZARADI TAKSI VOZAČA OD 4.300 EURA TJEDNO:
Poštovana
u članku koji ste objavili iznesena je tvrdnja da taksi vozač može zaraditi čak 4.300 eura tjedno, što je sulud i fizički neostvariv iznos.Takva informacija je u najmanju ruku – manipulativna. Radi se o poruci koja očigledno ima za cilj stvoriti lažnu sliku o “čudesnoj zaradi” i privući tisuće novih mladih ljudi u sektor digitalnog taxi prijevoza, čime se dodatno uništava tržište rada i prijevoznici koji posluju sukladno zakonu.
Ako je netko stvarno ostvario takvu zaradu, onda je to vrlo vjerojatno bio povoljni izuzetak, kojem je platforma – u ovom slučaju Uber – pogodovala. Ako se zna da u stvarnosti 99% vozača ne dolazi ni blizu tim brojkama, onda se s pravom postavlja pitanje: Zašto je baš ta informacija procurila u javnost i zašto baš sad ? Tko je imao interes da se ona objavi? Po čijem nalogu?
Ako je platforma pogodovala određenom vozaču, radi se o pogodovanju u tržišnoj utakmici, što je kazneno djelo. Prema članku 291. Kaznenog zakona Republike Hrvatske, povreda ravnopravnosti u gospodarskom poslovanju je kaznena – posebno ako dolazi od gospodarskog subjekta koji omogućuje nejednak položaj među partnerima ili koristi dominantnu tržišnu poziciju na štetu konkurencije.
Ako vi kao novinarka imate pristup direktorici Ubera,onda vas molim da joj postavite jedno osnovno pitanje koje si tisuće poštenih vozača i poduzetnika postavljaju već godinama:
Zašto se već 9 godina po čijem nalogu i uz čije odobrenje omogućuje masovno prebacivanje vozača iz jedne firme agregatora na drugu, točno onog dana kad prethodna firma prestaje plaćati PDV, doprinose i kazne?
Dali je direktorica Ubera svjesna da je dopuštanjem ovakvog načina poslovanja napravljena šteta RH u iznosu većem od DVIJE MILIJARDE eura što predstavlja najveću utaju poreza u modernoj Hrvatskoj.
Posljednji primjer dogodio se u našem gradu 2. 7. 2025. u jutarnjim satima kada su vozači firme Lokator Auto Rent j.d.o.o. prebačeni na novu firmu Latijum usluge j.d.o.o., s istim vozilima ali novim naljepnicama. Radi se o više od 200 vozača koji su preko noći "preseljeni", kao da se radi o lutkama, ne zaposlenicima s ugovorima i pravima.
Model poslovanja tih firmi je uvijek isti:
Firma zadrži 10 % provizije, a 90 % prosljeđuje vozaču.
Nema novca za PDV, doprinose, licence, dozvole,kazne ni najam prostora.
Firma sakuplja ogromne kazne, posebno za prolazak kroz posebne zone (npr. povijesna jezgra u Dubrovniku).
Nakon 3–4 mjeseci poslovanja, firma se gasi ili se uglavnom preprodaje nerezidentnim strancima iz trećih zemalja (najčešće BiH, Srbija, Kosovo), a osniva se nova j.d.o.o. firma s istim vozačima koje su već spremne i čekaju aktivaciju.
Dugovi se nikad ne plate, a država nikad ne naplati PDV ni kazne.
Zašto netko iz državnog vrha, porezne uprave i ministarstva financija ovo dopušta to su prava pitanja koja vi kao novinar trebate postavljati i tražiti jasne i nedvosmislene odgovore.
Primjer:
Firma Lokator je u samo tridesetak dana sakupila preko 1.000 kazni za nelegalan ulazak u zonu – kazna po pravnoj osobi iznosi 1.980 eura (članak 229. Zakona o sigurnosti prometa na cestama). Ukupan dug prema gradu: preko 2 milijuna eura.
Taj novac nikad neće biti naplaćen, jer te firme nemaju imovine ni garancije – osnovane su s 1 eurom temeljnog kapitala.
Vidjet ćete isto tako za par mjeseci s kolikim je poreznim dugom završila ova kompanija.
Mogao bi vam navesti tisuću primjera kao i koji se zakoni krše ovakvim poslovanjem.
ZAKONI SE KRŠE NA SVIM RAZINAMA PA TAKO I LOKALNIM
Prema Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu i dopunama iz 2022. godine, grad Dubrovnik ima pravo i obvezu naplatiti dozvole prema broju aktivnih vozila u svakom trenutku. Tablica naplate je jasno propisana a ta jedna dozvola bi trebala biti naplaćena 150 eura koliko zakon dopušta(10%od prosjeka plaće u lokalnoj samoupravi). Od 2022. do danas u Dubrovniku je djelovalo najmanje 14 firmi agregatora koje su obavljale prijevoz bez plaćenih lokalnih naknada i dozvola.
Zašto i za čiji interes i po čijem odobrenju
Tko je odgovoran za štetu u proračunu grada koja je veća od 100.000 eura?
Je li nova firma Latijum usluge j.d.o.o. platila dozvole za svoja vozila?
I slijepac vidi da prometuju s više od 200 vozila.
Osim toga imate kamere koje su vrlo precizne(osobno sam bio u toj sobi).
Ako nije, zašto joj se dozvoljava prometovanje ne samo kroz zonu nego uopće za cijelo područje grada .
Vozači koji voze za ovakve firme bi trebali biti svjesni da, ako svjesno pristaju raditi u ovakvom modelu:
na sebe preuzimaju odgovornost za porezne prijevare,
sudjeluju u sustavu koji uništava realno tržište rada,
ne ostvaruju pravo na puni staž, bolovanje, mirovinu, zdravstveno osiguranje, jer je ogromna većina prijavljena na 1-2 sata
Dugoročno – svi gube, osim jedne strane: agregatora koji kroz bespravne modele zarađuju milijune, a ne odgovaraju nikome. Ovakvim pristupom uništen je realni sektor, a legalni poduzetnici ne mogu ponuditi plaće koje “radnici” očekuju jer ih uspoređuju s platformama koje ne plaćaju poreze.
Prije nego što se u medije plasira senzacionalistička informacija o tjednoj zaradi od 4.000+ eura, svakako bi trebalo
Provjeriti izvor i njegov interes.
Dok se vozači Ubera i Bolta bore kako bi se cijene podigle pa čak je jučer organiziran i štrajk u Splitu od strane predsjednika sindikata digitalnih platformi vi izlazite s ovom informacijom u javnost.
Pitajte poreznu upravu je li ta osoba ili njezin agregator prijavila prihod i platila PDV.
Pitajte grad Dubrovnik ili neki drugi grad gdje je ostvarena ova zarada je li naplaćena dozvola za vozilo koje je tu zaradu ostvarilo.Obično agregatori plate samo jednu dozvolu a prometuju s više od 300 vozila.
Provjeriti je li vozač koji je ostvario ovu zaradu prijavljen na puno radno vrijeme
Morate razumjeti posljedice koje ovakvo iznošenje poluistina ima na gospodarstvo i tržište rada
Gospođo Barbara, voljan sam s Vama podijeliti stvarne podatke i dokumentaciju o vozačima za koje uredno plaćam PDV, doprinose i poreze. Iako sam svjestan da mnogi ne žele “talasati” zbog straha od utjecaja velikih igrača, netko mora reći istinu – jer je šteta po hrvatsko gospodarstvo već sada nepopravljiva a vi i ostali mediji o ovim pravim problemima šutite.
O ovoj temi sam pisao više puta i predlagao rješenja koja bi izmjenom dva tri zakona dovela tržište u normalu. Mogao bi o ovoj temi pisati do sutra i nadati se da će se netko od nadležnih osvrnuti na ovaj text.Nada umire posljednja.
Lijep pozdrav