4. sjednica

Sabor

5. 11. 2024

Transkript

Ok, idemo s današnjim dnevnim redom:

- Konačni prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu RH, drugo čitanje, P.Z. broj 38

Predlagatelj je Vlada RH na temelju Članka 85. Ustava RH i Članka 172., a u vezi s Člankom 190. Poslovnika Hrvatskog sabora.

Prigodom rasprave o ovoj točki dnevnog reda primjenjuju se odredbe Poslovnika koje se odnose na drugo čitanje zakona.

Amandmani se mogu podnijeti do kraja rasprave, a raspravu su proveli Odbor za zakonodavstvo i Odbor za financije i državni proračun.

Želi li predstavnik predlagatelja dati dodatno obrazloženje? Da, ali prije toga imamo zahtjev za stankom.

Zastupnik Ledenko, izvolite.

Poštovana predsjedavateljice danas je na dnevnom redu Financijski inspektorat vrlo važna komponenta u borbi sa pranjem novca i sa financiranjem terorizma.

Gdje se Hrvatska danas nalazi u toj borbi? Ocjenu je dala radna skupina za financijsku akciju Financial Action Task Force. U društvu smo sa državama kao što su Haiti, Jemen i Nigerija jedina iz EU područja. Bila je Bugarska ne znam da li je i ona još s nama u tom društvu. Uglavnom društvo nam nije sjajno.

S obzirom na to da prema zadnjem objavljenom izvješću Vijeća Europe i Manivola što je odbor stručnjaka za procjenu mjera protiv pranja novca i financijskog i financiranja terorizma Hrvatska je od ukupno 40 preporuka od prošle godine riješila njih 5 i uskladila se tako da je ostalo još dosta prostora za usklađenje.

Ovo poglavito pogađa start up tvrtke zbog njihovog načina poslovanja. Problem pritom nije ograničen samo za start up tvrtke već i na financijske institucije jer financijske institucije diljem svijeta mogu početi odbijati suradnju sa bilo kojom hrvatskom tvrtkom koje bi zbog toga mogle imati značajne poteškoće sa međunarodnim poslovanjem i financiranjem. I zato je upravo i Financijski inspektorat vrlo važna karika i ja se nadam da ćemo osnaživanjem i te institucije skinuti Hrvatsku sa sive liste i da će naše tvrtke koje sad trenutno imaju probleme u financiranju na pojedinim, na međunarodnim financijskim tržištima više takve neće imati.

Hvala.

Hvala kolega, stanka je biti odobrena. Inzistirate li na fizičkoj stanci? Ne, onda možemo nastaviti.

Znači u ime predstavnika predlagatelja dodatno obrazloženje će dati uvažena državna tajnica Tereza Rogić Lugari.

Izvolite.

Tereza Rogić Lugarić

Zahvaljujem poštovana gospođo predsjednice.

Poštovane zastupnice i poštovani zastupnici, pred vama je Konačni prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu RH drugo čitanje.

Izradi konačnog prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu RH pristupilo se prije svega iz razloga usklađivanja s odredbama propisa koji propisuje nadležnost Financijskog inspektorata u pogledu provedbe nadzora, propisima kojima se regulira sustav državne uprave, preporukama Odbora Vijeća Europe za procjenu mjera protiv pranja novca i financiranja terorizma Manival te radi uvođenja eura kao službene valute u RH.

Izmjenama i dopunama zakona usklađuje se ustrojstvo i djelokrug Financijskog inspektorata RH koji se ustrojava kao upravna organizacija u sastavu Ministarstva financija, a radom koje rukovodi glavni financijski inspektor.

Nadalje, Financijskom inspektoratu se dodaju nove ovlasti i to u dijelu nadzora provedbe ovrhe nad novčanim sredstvima kod Financijske agencije i drugih pravnih i fizičkih osoba kako je to propisano odredbama Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima te djelatnosti kupoprodaji i servisiranja potraživanja u dijelu tzv. drugih potraživanja kako je propisano odredbama Zakona o načinu, uvjetima i postupku servisiranja i kupoprodaje potraživanja.

U skladu s preporukama Odbora Vijeća Europe za procjenu mjera protiv pranja novca i financiranja terorizma Manival prema kojima Financijski inspektorat treba uspostaviti čvršći zakonodavni okvir za suradnju s inozemnim nadležnim tijelima kojim bi specificirao vrstu informacija koje može razmjenjivati dodaju se nove odredbe kojima se detaljnije uređuje područje međunarodne suradnje Financijskog inspektorata.

Isto tako, preporukama Manivala navodi se kako bi nadzorna tijela trebala revidirati i poboljšati politiku izricanja sankcija da bi one bile učinkovite i odvračajuće uz uvođenje šireg raspona korektivnih radnji i sankcija. Tako se uvodi mogućnost ograničavanja ili zabrane obavljanja određene poslovne aktivnosti ili pružanje usluge subjektu nadzora kao administrativna mjera u najduljem trajanju od 12 mjeseci.

Nadalje, u svrhu ubrzanja prekršajnog postupka i izbjegavanja nastupanja zastare prekršajnog progona dodaje se mogućnost da u predmetima u kojima su ispunjeni uvjeti za vođenje žurnog postupka prekršajni postupak može provesti i odluku o prekršaju druge odluke donijeti voditelj postupka pojedinac. U praksi to znači da će u Financijskom inspektoratu prekršajni postupak umjesto Vijeća za prekršajni postupak inspektorata moći provesti voditelj postupka pojedinac ako ovlašteni tužitelj predloži provođenje žurnog postupka. Međutim, nadležna služba za prekršajni postupak financijskog inspektorata nije u obvezi prihvatiti prijedlog ovlaštenog tužitelja za provođenjem žurnog postupka već se samo radi o mogućnosti prihvaćanja takvog prijedloga i vođenja postupka. Također prekršajne odredbe postojećeg zakona dopunjene su odnosno proširene i na počinitelje prekršaja fizičke osobe građane, dok se raspon novčanih kazni preračunava iz kuna u euro u skladu s odredbama Zakona o uvođenju eura kao službene valute u RH. U odnosu na prijedlog zakona u prvom čitanju, u konačnom prijedlogu zakona promjene su ponajprije nomotehničke naravi i to u čl. 7 st. 3 konačnog prijedloga zakona u skladu s primjedbom Odbora za zakonodavstvo Hrvatskog sabora i u čl. 15 konačnog prijedloga zakona u skladu s primjedbama Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije. Zahvaljujem.

Hvala vama gospođo državna tajnice. Imate nekoliko replika ali ćemo pričekat da se vratite na vaše mjesto kako biste mogli odgovoriti na njih. Možemo? Prva replika zastupnik Kujundžić, izvolite.

Hvala predsjedavajuća.

Poštovana, dakle mi pozdravljamo što se Financijski inspektorat u svom djelovanju proširuje dakle na agencije za naplatu potraživanja. Mogu slobodno reći da su agencije za naplatu potraživanja možda najagresivniji tihi nametnik na svakog građanina unutar RH. Ja osobno mogu posvjedočiti jednom teroru koji su agencije za naplatu potraživanja bez bilo kakve osnove i bez bilo kakvoga dugovanja u trajanju od 6 mjeseci svakog tjedna, čini mi se četvrtak, svojim pozivima uznemiravali članove moje obitelji. Iz razgovora s ljudima koje znam nisu ni oni dakle bili lišeni sličnih poziva. Iz tog razloga mislim da bi ih trebalo kazniti rigoroznije i ne do 12 mjeseci nego do 36 mjeseci.

Izvolite odgovora.

Tereza Rogić Lugarić

Pa evo zahvaljujem na prijedlogu. Evo, primili, primili smo na znanje, sad smo išli sa ovim, sa ovom mjerom i sa rokom od 12 mjeseci ali pratit ćemo učinak ove mjere i ako bude potrebe, mijenjat ćemo. Hvala lijepa.

Hvala.

Slijedeća replika zastupnica Maduna. Izvolite.

gla

Zahvaljujem poštovana potpredsjednice Hrvatskog sabora. Poštovana državna tajnice, evo prije svega iskoristit ću priliku da i ja pozdravim ovaj konačni prijedlog zakona odnosno izmjene koje nam donosi ovaj zakon. U svrhu ubrzanja prekršajnog postupka i izbjegavanja nastupanja zastare prekršajnog progona, dodaje se mogućnost da u predmetima u kojima su ispunjeni uvjeti za vođenje žurnog postupka, prekršajni postupak može provest i odluku o prekršaju i druge odluke donijeti voditelj postupka pojedinac. Pa evo ako možete ipak malo dodatno pojasniti što to u praksi znači i koje su prednosti tih izmjena. Zahvaljujem.